انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری
در این بخش از آموزش انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری که از زیر شاخه های رشته روانشناسی و علوم تربیتی است سعی داریم با ارائه نمونه فصل 5 دانشجویان این رشته را یاری نماییم. انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری حاضر در سال 91 در دانشگاه علامه به سرانجام رسیده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری می توانند با ذکر منبع از این نمونه کار در انجام پایان نامه علوم تربیتی خود استفاده نمایند.
در این فصل ابتدا به بحث و نتیجه گیری داده های این پژوهش می پردازیم.سپس محدودیت ها و پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی برای انجام پایان نامه آتی ارائه می گردد.
یافته های تحقیق
5-1-1) بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده در زمینه رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان تفاوت وجود دارد؟
در این تحقیق ، تحلیل یافته ها نشان داد که معلمانی که در کلاس های ضمن خدمت شرکت کرده اند و آنهایی که در کلاس های ضمن خدمت شرکت نکرده اند به یک اندازه به رشد همه جانبه شخصیتی دانش آموزان در کلاس درس توجه می کنند. با توجه به بررسی سوالات این بخش، درصد بیشتری از معلمان طیف زیاد و خیلی زیاد را ، برای هر سوال انتخاب کرده اند. با اینکه بین معلمانی که به کلاس های ضمن خدمت ارزشیابی توصیفی نرفته اند و معلمانی که به کلاس های ارزشیابی توصیفی رفته اند ، تفاوتی وجود ندارد ؛ ولی یکی از اهداف ارزشیابی توصیفی که تحقق رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان است ، به نتیجه رسیده است. علیزاده (1389)، عیسی زاده (1388)و مرتضایی نژاد در سال 1383 به بررسی میزان اثربخشی ارزشیابی توصیفی پرداخته اند. همه آنها بهبود رفتار دانش آموزان به دنباله ی اجرای ارزشیابی توصیفی دست یافتند و یافته های این قسمت با آنها همسو بوده است. تحقیقات بسیاری در زمینه آموزش های ضمن خدمت صورت گرفته است ولی هیچیک از آنها در زمینه آموزش های ضمن خدمت نبوده است. به همین جهت در این بخش ، این مولفه با تحقیقات ارزشیابی توصیفی مورد مقایسه قرار گرفته است.
5-1-2) آیا بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده در کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری تفاوت وجود دارد؟
این بخش شامل سوالاتی در مورد یادگیری دانش آموزان، مشارکت آنها در فرایند یادگیری و مشارکت های گروهی می باشد. تحلیل آماری تفاوتی در مورد دو گروه معلمان نشان نداده است. بررسی ها نشان می دهد که اکثر معلمان طیف زیاد و خیلی زیاد را برای سوال های این بخش انتخاب کرده اند ؛ به این معنی که معلمان دو گروه کیفیت بالایی برای فرایند یاددهی – یادگیری قائل شده اند. این یافته با یافته های حسن زاده (1389)، عیسی زاده (1388)و خدابنده(1385) هم جهت می باشد. این افراد در تحقیق خود پیشرفت تحصیلی و فرایند یاددهی – یادگیری دانش آموزان را در ارزشیابی توصیفی مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیده اند که ارزشیابی توصیفی باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود. همچنین اورتسون (1985)در تحقیق خود به این نتیجه رسیده است که آموزش های ضمن خدمت معلمان باعث دریافت نمره بالاتری در دانش آموزان می شود. در صورتی که نتایج این تحقیق چنین موردی را نشان نمی دهد.
5-1-3) آیا بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده در میزان تسلط آنان به نحوه و چگونگی اجرای ارزشیابی توصیفی در کلاس های درسشان، تفاوت وجود دارد؟
سوالات این بخش در مورد میزان تسلط معلمان در زمینه اجرای ارزشیابی توصیفی در کلاس درس، میزان تسلط آنها در اداره کلاس ، میزان علاقه آنها به شغلشان ، میزان ایجاد فرصت های پیشرفت برای معلمان و میزان استفاده از شیوه های نوین تدریس می باشد.در این بخش بررسی های آماری نشان داده است که معلمان این دو گروه از لحاظ تسلط بر اجرای ارزشیابی توصیفی در کلاس درس با هم متفاوت هستند. معلمانی که در کلاس های ضمن خدمت شرکت کرده اند ، تسلط بیشتری نسبت به معلمانی که در این کلاس ها شرکت نکرده اند ، دارند.این بخش که بر عملکرد شغلی معلمان توجه دارد با تعدادی تحقیق همسو و هم جهت می باشد:
مورنان و همکارانش(2002)، به این نتیجه رسیده اند که آموزش های در حال خدمت باعث افزایش کارایی معلم می شود.همچنین اورتسون (1985)و ایرنبرگ(1994) در پژوهش های خود به این نتیجه رسیده اند که آموزش های ضمن خدمت معلمان ، عملکرد معلم در کلاس درس را افزایش می دهد.
همچنین یافته های این بخش با تحقیقات معصومی نژاد(1390) و ظهرابی (1390) در یک راستا قرار دارد. در این تحقیقات که به بررسی کارایی معلمان پس از شرکت در دوره های ضمن خدمت پرداخته اند ، به این نتیجه رسیده اند که این دوره ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد معلمان در کلاس درس داشته است.
5-1-4) آیا بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده در میزان افزایش روحیه خلاقیت و پژوهش در آنها تفاوت وجود دارد؟
مشارکت های گروهی میان معلمان، افزایش روحیه پژوهش در امر تدریس، مبادلات اطلاعات میان معلمان و پرورش ایده های نو در شیوه های تدریس از جمله موارد سوالات در پرسشنامه این تحقیق بوده است. بررسی های آماری در این قسمت نشان می دهد که معلمان دو گروه تفاوتی از جهت افزایش روحیه خلاقیت و پژوهش با هم ندارند.همچنین بررسی ها معلوم کرده است که دو گروه افزایش روحیه خلاقیت و پژوهش را با اجرای ارزشیابی توصیفی تایید کرده اند. به این معنی که اجرای ارزشیابی توصیفی در کلاس درس باعث پویایی و تحرک فکری معلمان در جهت به کارگیری شیوه های نو و خلق روش های جدید و جذاب شده است. همان طور که در فصل دوم مطرح شده است این مورد (افزایش روحیه خلاقیت و پژوهش )یکی از اثرات ارزشیابی توصیفی است. جهت افزایش روحیه خلاقیت و پژوهش این تحقیق با دست آوردهای ملائی (1389) و مورنان (2002) هم جهت است.
5-1-5) آیا بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده در میزان استفاده از ابزارهای کمک آموزشی توسط آنها در کلاس درس تفاوت وجود دارد؟
به کارگیری آزمایشگاه ، اینترنت در امر تدریس ، ابزار های کمک آموزشی سوالات این بخش بوده است که از معلمان دو گروه پرسیده شده است.در این قسمت ، معلمان هر دو گروه به سوالات در طیف زیاد و خیلی زیاد پاسخ بیشتری داده اند.این به آن معنا است که معلمان از این نوع ابزار ها در کلاس های درس بیشتر از گذشته استفاده می کنند. اما در دو گروه معلمان (با سابقه شرکت در کلاس های ضمن خدمت و بدون سابقه شرکت در کلاس های ضمن خدمت)، تفاوتی وجود ندارد. یعنی هر دو گروه به یک میزان از این ابزار ها در کلاس استفاده می کنند.
تحقیقات بسیاری در زمینه ارزشیابی توصیفی و همچنین در زمینه آموزش های ضمن خدمت مورد بررسی محقق قرار گرفته است، اما هیچیک از آنها این موضوع را مورد پژوهش و پرسش قرار نداده اند. در این روزگار ، دانش و علم دنیا هر روز در زمینه رایانه ، اینترنت و ابزار های جانبی آن رو به افزایش می باشد. همچنین در سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش ، در استفاده از مدارس هوشمند تاکید بسیار شده است. با وجود این موارد، داشتن علم فناوری های الکترونیک برای هر معلمی لازم و ضروری می باشد. به همین جهت بهتر است که در پژوهش های آتی این موارد در نظر گرفته شود.
5-1-6) آیا بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده در میزان کیفیت بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری تفاوت وجود دارد؟
کاهش اضطراب و حسادت دانش آموزان، کاهش حساسیت والدین جهت کسب نمره ممتاز، کاهش رقابت های نا سالم و افزایش انگیزه یادگیری از جمله پرسش های این بخش می باشد. بررسی های آماری تفاوتی در دو گروه معلمان (با سابقه شرکت در کلاس های ضمن خدمت و بدون سابقه شرکت در کلاس های ضمن خدمت) وجود نداشته است. به این معنی که هر دو گروه افزایش بهداشت روانی در محیط یاددهی – یادگیری را به یک اندازه تایید می کنند. توجه به طیف پاسخ به سوالات نشان می دهد که پاسخ دهندگان در سوالات این بخش ، گزینه زیاد و خیلی زیاد را بیشتر انتخاب کرده اند. این نشان دهنده این است که با اجرای ارزشیابی توصیفی در کلاس های درس ، محیط یادگیری به یک محیط آرام و بدون تنش نزدیک می شود؛ که این خود یکی از اهداف ارزشیابی توصیفی می باشد. تحقیقاتی در زمینه آموزش های ضمن خدمت در ارزشیابی توصیفی صورت نگرفته است که بتوان آن را با نتیجه این بخش از تحقیق مورد مقایسه و بررسی قرار داد.ولی تحقیقات بسیاری در زمینه ارزشیابی توصیفی انجام شده است که افزایش بهداشت روانی در محیط آموزشی را تایید می کند که به قرار زیر می باشد: ملائی (1389)، شیر محمدی(1388)، خدابنده (1385)، خوش خلق (1385)، آناستازیا(2009)و لوبرز(2006). این پژوهشگران در تحقیقات خود اهداف و آثار ارزشیابی توصیفی را مورد بررسی قرار داده اند که یکی از نتایج آن افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری که شامل کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان، کاهش حسادت ها بین دانش آموزان، کاهش فشار والدین بر دانش آموزان جهت کسب نمره بالا و ممتاز، و افزایش انگیزه یادگیری در دانش آموزان می باشد.
بحث و نتیجه گیری :
امروزه یکی از مهم ترین عوامل بهره وری سازمان ها، منابع انسانی انها محسوب می شوند. تردیدی نیست که شکوفایی هر جامعه ای در بهبود و پرورش منابع انسانی آن نهفته است.بدین منظور همواره هزینه های هنگفتی از سوی دولت ها صرف می شود. در این راستا ، مسئولیت عمده و زیر بنایی پرورش نیروی انسانی سالم و کارآمد برای جامعه بر عهده آموزش و پرورش نهاده شده است. بدیهی است زمانی بهره وری در این سازمان اتفاق می افتد که نیروی انسانی سازمان آموزش و پرورش ، خود از قابلیت های لازم برخوردار باشند. بدین منظور سازمان آموزش و پرورش همواره در پی بالندگی مهم ترین سرمایه سازمانی خود، یعنی معلمان بوده است.بهینه سازی نیروی انسانی از طریق آموزش های ضمن خدمت یکی از رویکردهایی است که برای آشنا سازی معلمان با وظایف و اهدا ف تعیین شده و نیز به روز رسانی دانش، مهارت ها و توانایی های آنها مورد توجه قرار گرفته است.این برنامه می تواند موجب آمادگی آنها در تنظیم فعالیت هایشان شود.تغییر ارزشیابی سنتی یا کمی به ارزشیابی توصیفی یا کیفی ، لزوم این آموزش ها را دو چندان کرده است.با توجه به اینکه نظام ارزشیابی آموزش و پرورش به مرور زمان در حال تغییر می باشد و در چند سال آینده کلیه مقاطع تحصیلی را در بر خواهد داشت، این نیاز احساس می شود که دوره های آموزشی ضمن خدمتی که تا بحال برگزار شده است مورد بررسی قرار گیرد و معایب و مزایای آن جهت دوره های آتی تعیین گردد و در برنامه ها لحاظ شود.
انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری حاضر در زمینه ارزشیابی دوره های ضمن خدمت ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش ، ناحیه کهریزک شهرری می باشد. جهت بررسی دوره های ضمن خدمت این ارزشیابی جدید ، اهداف ارزشیابی توصیفی و عملکرد های شغلی معلمان در نظر گرفته شده است. در این تحقیق 6 سوال مطرح شد.این سوال ها شامل بررسی میزان رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان ،میزان کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری دانش آموزان، میزان تسلط معلمان بر نحوه اجرای ارزشیابی توصیفی در کلاس های درس، میزان افزایش روحیه خلاقیت و پژوهش در معلمان ،میزان استفاده از ابزارهای کمک آموزشی در کلاس درس میزان افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری می باشد. پژوهشگر بر اساس آن پرسشنامه ای ساخته است. پس از تایید اساتید ، میان تعدادی از معلمان مقطع ابتدایی توزیع گردید و پس از آن داده ها توسط برنامه آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تحقیق در 5 مورد تفاوتی در دو گروه معلمانی که در کلاس های ضمن خدمت شرکت کرده اند و معلمانی که در کلاس های ضمن خدمت شرکت نکرده اند، دیده نشد. فقط در یک مورد (میزان تسلط بر نحوه و چگونگی اجرای ارزشیابی توصیفی در کلاس درس) این دو گروه متفاوت بودند و معلمانی که در کلاس های ضمن خدمت شرکت کرده اند ، تسلط بیشتری نسبت به معلمانی که این آموزش ها را ندیده اند ، داشته اند. با توجه به اینکه ارزشیابی توصیفی با گذشت زمان ، جایگاه خود را در میان معلمان یافته است و معلمان آن را ضرورتی در نظام آموزش و پرورش می دانند ولی نتایج تحقیق نشان می دهد که آموزش های ضمن خدمت برگزار شده در این ناحیه از آموزش و پرورش ،از نظر معلمان چندان موفق نبوده است.به این معنی که کلیه معلمان شرکت کننده در این تحقیق، جنبه های مختلفی از ارزشیابی توصیفی را در کلاس ها اجرا می کنند ولی این یافته ها از کلاس های ضمن خدمت نبوده است. این امر باعث کاهش انگیزه آنها جهت شرکت در کلاس های ضمن خدمت آتی خواهد شد.
محدودیت در انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری حاضر
1. به دلیل آنکه انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری حاضر در منطقه آموزش و پرورش کهریزک صورت گرفته است، باید در تعمیم نتایج آن به مناطق دیگر تامل کرد.
2. تردیدی نیست که متغیرهای زیادی مانند نظرات و دیدگاه های افراد جامعه به آموزش و ارزشیابی توصیفی ، نتایج را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
پیشنهاد
پیشنهادهای پژوهشی
1. این عنوان پژوهش می تواند در ناحیه های دیگر آموزش و پرورش انجام گیرد و نتایج آن با همدیگر مورد مقایسه قرار گیرد.
2. در این تحقیق گروه نمونه فقط زنان بوده اند. در انجام پایان نامه سنجش و اندازه گیری آتی می توان معلمان مرد را در گروه نمونه قرار داد تا بتوان به نتایج معتبر تری دست یافت.
پیشنهادهای کاربردی
1. نیاز سنجی قبل از انجام هر کار بزرگی لازم و ضروری است . خاصه در زمینه آموزش که نیاز سنجی یکی از کار های مهم محسوب می شود.مراکز آموزش های ضمن خدمت آموزش و پرورش می توانند قبل از برگزاری کلاس های ضمن خدمت ، یک نیاز سنجی میان معلمان همان ناحیه انجام دهند تا نیازها و خواسته های معلمان را در برگزاری کلاس ها در نظر بگیرند.
2. مراکز آموزش ضمن خدمت سازمان آموزش و پرورش ، می تواند از تحقیقات انجام شده در حیطه کاری خود که در خود سازمان آموزش و پرورش و یا در دانشگاه ها اجرا شده است ، استفاده کند. این امر باعث می شود که این نهاد با ، معایب و مزایای موجود در آموزش های خود آشنا شود و برای کلاس های آتی برنامه ای مناسب تر تنظیم و طراحی کند.