انجام پایان نامه روزنامه نگاری
انجام پایان نامه روزنامه نگاری در دو مقطع ارشد و دکتری صورت می گیرد. در این بخش از آموزش انجام پایان نامه روزنامه نگاری سعی در ارائه نمونه فصل 5 داریم تا علاقه مندان به انجام پایان نامه بتوانند با نحوه انجام فصل 5 پایان نامه روزنامه نگاری بیشتر آشنا شوند.
سخن آخر:
پاسخ ما به سوال اصلی در انجام پایان نامه روزنامه نگاری حاضر با توجه به اصول روزنامه نگاری حرفه ای و جنجالی در حد ویژگی های منتخب از میان ویژگی های اصلی مفاهیم روزنامه نگاری جنجالی و حرفه ای صورت گرفت که از چندین منبع استخراج شده بود. بدیهی است انتظار یک پاسخ جامع، کلی و قاطع خارج از توان تحقیق جاری است.
در بخش نتیجه گیری به تطبیق مفاهیم و نظریه های اصلی تحقیق براساس یافته ها پرداختیم. مفهوم روزنامه نگاری حرفه ای با عنوان روزنامه نگاری کیفی شناخته می شود و روزنامه نگاری جنجالی (عامه پسند، زرد یا تابلوئید) در نقطه مقابل این نشریات به شمار می روند. همانطور که در بخش نتیجه گیری اشاره شد، روزنامه های مورد بررسی همچنان برخی ویژگی های برشمرده روزنامه نگاری حرفه ای مانند قطع بزرگ را دارا هستند.
اما یافته های حاصل از انجام پایان نامه روزنامه نگاری حاضر نشان می دهد، روزنامه های ورزشی مورد بررسی، برخی از ویژگی های روزنامه نگاری جنجالی مانند رویدادگرا بودن، مخاطب محوری با توجه به اختصاص بیشترین درصد سوژه صفحه اول به تیم های پرطرفدار پرسپولیس و استقلال و نپرداختن به موضوعات کلان ورزشی و سایر رشته های غیر فوتبالی، جلوه بصری در اکثریت صفحات اول (پوستر مانند بودن)، حاشیه پردازی، نداشتن منبع در بخش اعظم مطالب، فردگرایی و ستاره پردازی با توجه به اولویت عنصر “که” و ارزش خبری شهرت، مشاهده برخی مشکلات ویرایشی در لید، تیتر و هماهنگی میان تیتر و لید، لحن عامیانه، ساده و محاوره ای در 82 درصد مطالب و احساسی بودن حدود نیمی از مطالب را نیز دارا هستند.
با نگاهی به نظریات مورد بررسی در بخش مبانی نظری که در نهایت به بحث فرهنگ توده و رسانه های مدرن باز می گردند، می توان نشانه های جنجالی در روزنامه های ورزشی را به پیروی از تغییرات کلی جوامع و فرهنگ توده ای مربوط دانست.
از طرفی روزنامه های ورزشی در ایران به فروش و تیراژ خود برای ادامه حیات وابسته هستند و همین باعث می شود به دنبال خوراک خبری باشند که تعداد بیشتری از مخاطبان را جلب کند. در این میان تیم های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس و همچنین ستاره های ورزشی بهترین وسیله جلب مخاطب به شمار می روند و تعجبی نیست که اکثر صفحات روزنامه ها به ورزش فوتبال که ورزش اول کشور محسوب می شود و همچنین تیم ها و بازیکنان پرطرفدار آنها اختصاص دارند.
به گواه تحقیقات قبلی، مخاطبان روزنامه های ورزشی بیش از سایر روزنامه ها درمیان سطوح پایین جامعه و مردم به اصطلاح کوچه و بازار یافت می شوند و سطح گفتار رسمی یا دقیق همراه با تحلیل های عمقی چندان با این سطح از جامعه همخوانی ندارد.
از طرفی رواج روزافزون اینترنت باعث شده که روزنامه های ورزشی به مطالبی روی آورند که چندان به زمان انتشار مربوط نبوده و همچنین زودتر در سایت ها مشاهده نشده باشند. به این ترتیب مصاحبه های پیاپی که به واکنش افراد مشهور در مورد ریزترین اخبار و اتفاقات مربوط است و همچنین حاشیه های اختصاصی از مسابقات و ستاره ها چاره خوبی برای حفظ خوانندگانی است که اخبار و مطالب مهم را روز قبل در صفحات اینترنت خوانده اند.
در کنار تمام اینها اعتقاد برخی بر این است که به طور کلی حاشیه را نمی توان از ورزش جدا کرد و اتفاقا این حوزه با حواشی گره خورده است.
پر کردن 12 یا 8 صفحه مطلب در هر روز هم کار آسانی به نظر نمی رسد و واضح است که در هر روز شاید چندین اتفاق مهم بیافتد که نهایتا 3 یا 4 صفحه روزنامه ها را پر می کند.
در اینجا تعداد زیاد روزنامه های ورزشی ایران در دو دهه اخیر نیز زیر سوال می رود که اصولا روزنامه هایی که هر یک سال یا دو سال یک بار با عنوانی جدید وارد فضای روزنامه نگاری ورزشی می شوند و جای روزنامه های ناموفق قبلی را می گیرند، تا چه میزان براساس نیاز مخاطبان وارد عرصه می شوند؟ و چه حرف تازه تری برای مخاطبان دارند؟ آیا تعداد صفحات این روزنامه ها که براساس عرف معمولا 12 صفحه است با تعداد نویسندگان و کارکنان این رسانه ها و همچنین سوژه های ورزشی همخوانی دارند؟
در کنار تمام این مسائل فساد در میان برخی روزنامه نگاران و سردبیران ورزشی که طی چند سال گذشته با مواردی مثل زندانی شدن آنها هم همراه بوده و خبر آن نیز به طور گسترده ای پخش شد، تفکر کمتر حرفه ای روزنامه نگاران ورزشی که گاهی بدون گذراندن حتی دوره های ابتدایی آموزش روزنامه نگاری به این شغل کشیده شده و اساسا با اصول حرفه ای این حرفه آشنا نیستند و مواردی شبیه این نیز در روزنامه های ورزشی بسیارند که شاید حل آنها به سادگی میسر نباشد.
با تمام این اوصاف روزنامه های ورزشی از یک طرف باید به فکر راه های بهتری برای حفظ حیات خود از نظر اقتصادی باشند و به روش های تازه ای خارج از فضای جنجالی برای ادامه حیات در عصر خبرگزاری ها فکر کنند.
از سوی دیگر راه حل های ساده تر با هزینه کمتری نیز وجود دارد مانند استخدام افرادی با دید حرفه ای که تنها به نظارت بر مطالب هر روزه تحریریه روزنامه پرداخته و موشکافانه اجازه عبور مطالب از برخی خطوط را ندهند. همچنین فراهم کردن فضای آموزشی مناسب برای روزنامه نگاران این حوزه نیز از سوی برخی مراجع بالاتر می تواند از مشکلات ناشی از آموزش نامناسب در میان روزنامه نگاران ورزشی کم کند.
هر چند خوانندگان روزنامه های ورزشی اغلب از سطوح پایینتر جامعه معرفی می شوند و این روزنامه ها نیز با استناد به این موضوع از سبک روزنامه نگاری خود دفاع می کنند اما از سوی دیگر نیز می توان شکل کار حرفه ای این روزنامه ها را دلیل فراری بودن گروه های بالاتر جامعه دانست که با مشاهده سطح دور از برخی اصول حرفه ای و حاشیه نگاری زیاد این روزنامه ها، حاضر به مطالعه آنها نیستند و در صورت اصلاح عملکرد روزنامه ها و بازنگری در کار آنها، خوانندگانی از سطح متوسط به بالا نیز به این روزنامه ها جلب می شوند.
پیشنهادهای پژوهش
انجام پایان نامه روزنامه نگاری حاضر تنها به ساختار و محتوای روزنامه های ورزشی پرداخته و برای تحقیقات آینده موارد زیر پیشنهاد می شوند:
بررسی ساختار و محتوای برنامه های ورزشی تلویزیون از دید حرفه ای
بررسی ساختار و محتوای برنامه ورزشی 90 و همچنین تاثیرات این برنامه در روند مطبوعات ورزشی
بررسی نگرش مدیران روزنامه های ورزشی و همچنین مدیران تیم های ورزشی در مورد این حوزه روزنامه نگاری
اقتصاد رسانه های ورزشی که تاثیر زیادی در محتوای این رسانه ها نیز دارد.
تاثیر جنسیت در کار روزنامه نگاری ورزشی و شرایط کاری زنان روزنامه نگار ورزشی
بررسی نقش و پایگاه روزنامه نگاران ورزشی
مخاطب شناسی رسانه های ورزشی
محدودیت های انجام پایان نامه روزنامه نگاری حاضر
انجام پایان نامه روزنامه نگاری حاضر با محدویت ها و موانعی روبرو بود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از آنجا که روش این پژوهش تحلیل محتوای کمی است امکان پرداختن به زمینه های تولید و ارائه پیام و موارد عمقی وجود نداشت و بررسی این مسائل مستلزم استفاده از سایر روش ها است.
امکان دسترسی محدود به محتوای روزنامه های ورزشی برای دوره های زمانی مورد مطالعه و آرشیو ناقص آنها به علاوه تعطیلی دو روزنامه که در مورد اول یعنی روزنامه تماشا به طور کلی امکان دسترسی به مطالب آن وجود نداشت و باعث جایگزینی آن با روزنامه گل شد و پس از آن روزنامه پرسپولیس که یک ماه بعد از پایان دوره زمانی مورد مطالعه ما انتشار آن متوقف شد و دسترسی به آرشیو آن به سختی صورت گرفت.
ادبیات نظری محدود موضوع پژوهش و کمبود منابع فارسی
حجم بسیار بالای مطالب کدگذاری که باعث طولانی شدن روند تحقیق و فرصت کمتر برای رسیدگی به فصول آخر شد.
حجم مطالب به سانتی متر و ستونی یک متغییر خوب در موضوع تحقیق ما محسوب می شود اما پیدا کردن نسخه اصلی روزنامه های مورد بررسی برای اندازه گیری درست در دسترس نبودند و نسخه های مورد نظر به صورت فایل های کامپیوتری یا روی سی دی در اختیار محقق قرار گرفت که حتی در صورت گرفتن کپی این فایل ها هم اندازه واقعی صفحات روزنامه به دست نمی آمد یا با هزینه زیادی خارج از ظرفیت تحقیق دانشگاهی همراه بود.
جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه روزنامه نگاری با ما در ارتباط باشید.