نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی
نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی ارائه شده در این بخش در راستای آموزش انجام پایان نامه روانشناسی می باشد. نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی حاضر در سال 93 در دانشگاه علامه به سرانجام رسیده است. علاقه مندان می توانند از این نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی با ذکر منبع در انجام پایان نامه خود استفاده نمایند.
بخشی نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی
بحث و نتیجه گیری
بین حافظهی کاری و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به لکنت و کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد.
نتیجهی این پژوهش برخلاف پژوهشهای گذشته است. بر اساس پژوهشهای قبلی، کودکان مبتلا به آسیبهای ویژه زبانی، ظرفیت عمومی کاهش یافته در کارکردهای شناختی مختلف (از جمله توجه و حافظه کاری) در مقایسه با همسالان سالم نشان می دهند (لئونارد ، 1998).
بر اساس پژوهشهای قبلی، افرادی که مبتلا به لکنت می باشند توانایی کمی برای بازداری پاسخ دارند (اگرز و همکاران، 2010)، در صورتی که بازداری پاسخ در افراد دیگر، طبیعی بود و افراد عادی از توانایی مطلوبی در رابطه با بازداری پاسخ برخوردار بودند.
بازداری پاسخ که مهمترین مؤلفه کارکردهای اجرایی است، به توانایی متوقف کردن افکار، اعمال و احساسات اطلاق می شود (بارکلی، 1997). بازداری پاسخ در فرایندهای خود تطبیقی، کنترل توجهی و همینطور به عنوان درمانی برای لکنت نقش دارد. کودکان مبتلا به لکنت انطباقپذیری زیستی کمتری دارند (اندرسون و همکاران، 2003). ناتوانی بازداری پاسخ با برخی ویژگیهای شخصیتی مانند تکانشگری و برونگرایی همراه است (آویلا و پارست، 2001). کودکان مبتلا به لکنت دارای حواس پرتی زیاد میباشند (آندرسون و همکاران، 2003؛ امبرکتز، ابن، ون د پول، 2000). بنابراین افراد لکنتی نمیتوانند پاسخهای نامرتبط را بازداری کنند و به تعویق بیاندازند، به دلیل توجه به این محرکهای نامربوط حافظهی کاری آنها نسبت به کودکان عادی ضعیفتر است. اما پژوهش حاضر این یافته را تأیید نمیکند.
عدم تأیید این فرضیه را میتوان این چنین تبیین کرد؛ اضطرابی که کودکان مبتلا به لکنت تجربه میکنند میتواند روی کارکرد اجرایی آنها از جمله بازداری پاسخ و حافظهی کاری تأثیر بگذارد. در واقع کاهش توانایی در بازداری پاسخ ممکن است معلول چنین وضعیتی باشد نه اینکه یک اختلال کارکردی باشد که منجر به لکنت شود.
از طرف دیگر میتوان گفت این احتمال وجود دارد که کودکان مبتلا به لکنت وقتی در شرایطی مناسب هیجانی هستند. مجبور نیستند انرژی خود را صرف کنترل و پاسخگویی به هیجانات خود (اضطراب یا سایر هیجانهای منفی) کنند، بنابراین منابع انرژی آنها برای بازداری پاسخ کافی است به عبارت دیگر به جای اینکه انرژی خود را صرف هیجانات منفی کنند میتوانند آن را صرف بازداری پاسخ کنند و با افزایش توانایی در بازداری پاسخ حافظهی کاری آنها نیز بهبود مییابد.
عوامل هیجانی ممکن است زیر بنای اختلال لکنت و ناتوانی در کارکردهای اجرای افراد مبتلا به این اختلال باشد.
بین سازماندهی و برنامه ریزی کودکان مبتلا به لکنت و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد کودکان مبتلا به لکنت در مقایسه با کودکان عادی توانایی کمتری در سازماندهی و برنامه ریزی دارند.
برنامه ریزی و سازماندهی به عنوان «توانایی شناسایی و سازمان دادن مراحل و عناصر مورد نیاز براي انجام یک قصد یا رسیدن به یک هدف» تعریف میشود. توانایی مرتب کردن اجزای تکلیف و یا قراردادن عناصر آن مطابق با قاعده و اصول را سازماندهی می گویند.
از آن جا که توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی جزء کارکردهای عالی کرتکس پیش پیشانی است، اعتقاد بر این است که آسیب یا اختلال در مناطق پیش پیشانی و برخی از مناطق زیر کرتکسی مغز با توانایی کودک برای انجام برنامه ریزی و سازمان دهی به طور معناداری مرتبط می باشد (فاستر ، 2008).
کودکان با لکنت توانایی کمی برای تمرکز و توجه کردن به چیزی دارند (فلسنفلد، ون بیجسترولدت و بوممسما،2010؛ کاراس و همکاران، 2006).
نواحی مغزی درگیر در سازماندهی و برنامهریزی در کودکان مبتلا به لکنت دچار کاهش فعالیت میشود. از طرفی، فرد برای سازماندهی و برنامهریزی به تمرکز و توجه نیاز دارد. افراد مبتلا به لکنت توانایی کمی برای تمرکز و توجه کردن به چیزی دارند. بنابراین انتظار میرود توانایی آنها در سازماندهی و برنامهریزی نیز کمتر از کودکان عادی باشد که نتایج این پژوهش این فرضیه را تأیید میکند.
محدودیت ها
مهمترین محدودیتی که در انجام این پژوهش با آن مواجه بودیم ، در مورد نحوه نمونه گیری و اجرای آزمون ها بود. مسلماً پیدا کردن دانش آموزان دارای اختلال لکنت با دشواری های خاص خود همراه بود به خصوص اینکه والدین و مسئولان به خاطر طولانی بودن مدت اجرای ازمون ها همکاری لازم را نمی نمودند.
حوزه کارکردهای اجرایی در ایران جدید است، و تحقیقات در این زمینه بخصوص در مورد کارکردهای اجرایی کودکان دارای لکنت بسیار محدود است، به همین دلیل محدودیت منابع و یافته های فارسی وجود داشت .
خستگی آزمو دنی ها بدلیل طولانی بودن مدت اجرای آزمون .
پیشنهادها ی پژوهشی
کارکردهای اجرایی در کودکان عادی و لکنتی با در نظر گرفتن وضعیت هیجانی آنها بررسی شود.
این پژوهش تنها سه حوزه از کارکردهای اجرایی را در برمیگرفت ، لذا پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی
سایر کارکردهای اجرایی نیز مورد بررسی قرارگیرد.
از آنجایی که این پژوهش صرفاً بر روی کودکان 11-7 سال انجام گرفته است ، پیشنهاد میشود
متغیرهای مورد بررسی روی سایر گروه های سنی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
پژوهش حاضر به بررسی کارکردهای اجرایی کودکان دارای لکنت پرداخته ، لذا توصیه می شود این کارکردها را در مورد گروه های دیگر کودکان با اختلال بررسی شود.
نتایج بدست آمده محدود به دانش اموزان پسر بوده ، تعمیم نتایج به دانش اموزان دختر و کلیه دانش اموزان مستلزم پژوهش های دیگر است.
اینکه آیا افزایش سن موجب کاهش کارکرد های اجرایی در افراد می شود یا نه ، می تواند موضوع تحقیقات آتی باشد و روند این کارکردها را با افزایش سن نشان دهد.
پیشنهاد های کاربردی
در توان بخشی و درمان این اختلال می توان از مجموعه تکنیک ها و تمرین های مناسب سازماندهی – برنامه ریزی استفاده کرد.