نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی

1
نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی

نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی

نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی ارائه شده در این بخش در راستای آموزش انجام پایان نامه روانشناسی می باشد. نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی حاضر در سال 93 در دانشگاه علامه به سرانجام رسیده است. علاقه مندان می توانند از این نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی با ذکر منبع در انجام پایان نامه خود استفاده نمایند.

بخشی نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی

بحث و نتیجه ‏گیری

بین حافظه‏ی کاری و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به لکنت و کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد.
نتیجه‏ی این پژوهش برخلاف پژوهش‏های گذشته است. بر اساس پژوهش‏های قبلی، کودکان مبتلا به آسیب‏های ویژه زبانی، ظرفیت عمومی کاهش یافته در کارکردهای شناختی مختلف (از جمله توجه و حافظه کاری) در مقایسه با همسالان سالم نشان می دهند (لئونارد ، 1998).
بر اساس پژوهش‏های قبلی، افرادی که مبتلا به لکنت می باشند توانایی کمی برای بازداری پاسخ دارند (اگرز و همکاران، 2010)، در صورتی که بازداری پاسخ در افراد دیگر، طبیعی بود و افراد عادی از توانایی مطلوبی در رابطه با بازداری پاسخ برخوردار بودند.
بازداری پاسخ که مهمترین مؤلفه کارکردهای اجرایی است، به توانایی متوقف کردن افکار، اعمال و احساسات اطلاق می شود (بارکلی، 1997). بازداری پاسخ در فرایندهای خود تطبیقی، کنترل توجهی و همین‏طور به عنوان درمانی برای لکنت نقش دارد. کودکان مبتلا به لکنت انطباق‏پذیری زیستی کمتری دارند (اندرسون و همکاران، 2003). ناتوانی بازداری پاسخ با برخی ویژگی‏های شخصیتی مانند تکانشگری و برون‏گرایی همراه است (آویلا و پارست، 2001). کودکان مبتلا به لکنت دارای حواس پرتی زیاد می‏باشند (آندرسون و همکاران، 2003؛ امبرکتز، ابن، ون د پول، 2000). بنابراین افراد لکنتی نمی‏توانند پاسخ‏های نامرتبط را بازداری کنند و به تعویق بیاندازند، به دلیل توجه به این محرک‏های نامربوط حافظه‏ی کاری آنها نسبت به کودکان عادی ضعیف‏تر است. اما پژوهش حاضر این یافته را تأیید نمی‏کند.
عدم تأیید این فرضیه را می‏توان این چنین تبیین کرد؛ اضطرابی که کودکان مبتلا به لکنت تجربه می‏کنند می‏تواند روی کارکرد اجرایی آنها از جمله بازداری پاسخ و حافظه‏ی کاری تأثیر بگذارد. در واقع کاهش توانایی در بازداری پاسخ ممکن است معلول چنین وضعیتی باشد نه اینکه یک اختلال کارکردی باشد که منجر به لکنت شود.
از طرف دیگر می‏توان گفت این احتمال وجود دارد که کودکان مبتلا به لکنت وقتی در شرایطی مناسب هیجانی هستند. مجبور نیستند انرژی خود را صرف کنترل و پاسخ‏گویی به هیجانات خود (اضطراب یا سایر هیجان‏های منفی) کنند، بنابراین منابع انرژی آنها برای بازداری پاسخ کافی است به عبارت دیگر به جای اینکه انرژی خود را صرف هیجانات منفی کنند می‏توانند آن را صرف بازداری پاسخ کنند و با افزایش توانایی در بازداری پاسخ حافظه‏ی کاری آنها نیز بهبود می‏یابد.
عوامل هیجانی ممکن است زیر بنای اختلال لکنت و ناتوانی در کارکردهای اجرای افراد مبتلا به این اختلال باشد.
بین سازماندهی و برنامه ریزی کودکان مبتلا به لکنت و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
نتایج این پژوهش نشان می‏دهد کودکان مبتلا به لکنت در مقایسه با کودکان عادی توانایی کمتری در سازماندهی و برنامه ریزی دارند.
برنامه ریزی و سازماندهی به عنوان «توانایی شناسایی و سازمان دادن مراحل و عناصر مورد نیاز براي انجام یک قصد یا رسیدن به یک هدف» تعریف می‏شود. توانایی مرتب کردن اجزای تکلیف و یا قراردادن عناصر آن مطابق با قاعده و اصول را سازماندهی می گویند.
از آن جا که توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی جزء کارکردهای عالی کرتکس پیش پیشانی است، اعتقاد بر این است که آسیب یا اختلال در مناطق پیش پیشانی و برخی از مناطق زیر کرتکسی مغز با توانایی کودک برای انجام برنامه ریزی و سازمان دهی به طور معناداری مرتبط می باشد (فاستر ، 2008).
کودکان با لکنت توانایی کمی برای تمرکز و توجه کردن به چیزی دارند (فلسنفلد، ون بیجسترولدت و بوممسما،2010؛ کاراس و همکاران، 2006).
نواحی مغزی درگیر در سازماندهی و برنامه‏ریزی در کودکان مبتلا به لکنت دچار کاهش فعالیت می‏شود. از طرفی، فرد برای سازماندهی و برنامه‏ریزی به تمرکز و توجه نیاز دارد. افراد مبتلا به لکنت توانایی کمی برای تمرکز و توجه کردن به چیزی دارند. بنابراین انتظار می‏رود توانایی آنها در سازماندهی و برنامه‏ریزی نیز کمتر از کودکان عادی باشد که نتایج این پژوهش این فرضیه را تأیید می‏کند.

محدودیت ‏ها

مهمترین محدودیتی که در انجام این پژوهش با آن مواجه بودیم ، در مورد نحوه نمونه گیری و اجرای آزمون ها بود. مسلماً پیدا کردن دانش آموزان دارای اختلال لکنت با دشواری های خاص خود همراه بود به خصوص اینکه والدین و مسئولان به خاطر طولانی بودن مدت اجرای ازمون ها همکاری لازم را نمی نمودند.
حوزه کارکردهای اجرایی در ایران جدید است، و تحقیقات در این زمینه بخصوص در مورد کارکردهای اجرایی کودکان دارای لکنت بسیار محدود است، به همین دلیل محدودیت منابع و یافته های فارسی وجود داشت .
خستگی آزمو دنی ها بدلیل طولانی بودن مدت اجرای آزمون .

پیشنهادها ی پژوهشی‏

کارکردهای اجرایی در کودکان عادی و لکنتی با در نظر گرفتن وضعیت هیجانی آنها بررسی شود.
این پژوهش تنها سه حوزه از کارکردهای اجرایی را در برمیگرفت ، لذا پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی
سایر کارکردهای اجرایی نیز مورد بررسی قرارگیرد.
از آنجایی که این پژوهش صرفاً بر روی کودکان 11-7 سال انجام گرفته است ، پیشنهاد میشود
متغیرهای مورد بررسی روی سایر گروه های سنی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
پژوهش حاضر به بررسی کارکردهای اجرایی کودکان دارای لکنت پرداخته ، لذا توصیه می شود این کارکردها را در مورد گروه های دیگر کودکان با اختلال بررسی شود.
نتایج بدست آمده محدود به دانش اموزان پسر بوده ، تعمیم نتایج به دانش اموزان دختر و کلیه دانش اموزان مستلزم پژوهش های دیگر است.
اینکه آیا افزایش سن موجب کاهش کارکرد های اجرایی در افراد می شود یا نه ، می تواند موضوع تحقیقات آتی باشد و روند این کارکردها را با افزایش سن نشان دهد.

پیشنهاد های کاربردی

در توان بخشی و درمان این اختلال می توان از مجموعه تکنیک ها و تمرین های مناسب سازماندهی – برنامه ریزی استفاده کرد.

جهت دانلود نمونه فصل اول پایان نامه روانشناسی کلیک کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *