انجام پایان نامه علوم ورزشی
در راستای آموزش انجام پایان نامه علوم ورزشی در این بخش نمونه فصل 5 پایان نامه ارشد ارائه شده است که در سال 91 در دانشگاه باهنر کرمان به سرانجام رسیده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه علوم ورزشی می توانند با ذکر منبع از این فایل در انجام پایان نامه علوم ورزشی خود استفاده نمایند.
خلاصه انجام پایان نامه علوم ورزشی حاضر
هدف از انجام پایان نامه علوم ورزشی حاضر بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری در شهر کرمان می باشد. روش انجام پایان نامه حاضر توصیفی – تحلیلی می باشد که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری این تحقیق افراد بالای 14 سال کرمان به تعداد 403824 می باشد که تعداد 650 پرسشنامه بر اساس انتخاب خوشه ای چند مرحله ای بر اساس مناطق مختلف شهری پخش و جمع آوری شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات خبرگان مدیریت ورزشی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن بر اساس محاسبه آلفای کرونباخ (86/0= α) مورد تایید قرار گرفت.
جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. تمامی مراحل این تجزیه و تحلیل به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین فراوانی سنی افراد را، رده سنی 30-21 با 7/48 درصد تشکیل دادند. بعد از این رده سنی 20-16 با 1/21 درصد و رده سنی 40-31 با 1/13 درصد قرار داشتند. افراد مذکر در این تحقیق 54 درصد افراد را تشکیل می دادند. افراد مونث این تحقیق نیز 46 درصد بودند. بیشترین فراوانی از نظر سطح تحصیلات را سطح تحصیلاتی لیسانس با 8/25 درصد تشکیل می دادند. بعد از آن افراد زیر دیپلم با 5/20 درصد و افراد فوق دیپلم 6/17 درصد قرار داشتند. بیشترین فراوانی مربوط به مشاغل را دانشجویان با 1/31 درصد تشکیل می دادند. بعد از آن نیز افراد بیکار با 6/17 درصد و افراد کارمند با 7/16 درصد در جایگاه های بعدی قرار داشتند. بیشتر افراد این تحقیق اعلام کردند که درآمدی ندارند. این افراد 4/53 درصد افراد را تشکیل می دادند. بعد از این نیز ،درآمد بین 200.000-0 تومان با 6/14 درصد تشکیل می دادند.
3/27درصد افراد اعلام کردند که آمادگی جسمانی بسیار کمی برای انجام دوچرخه سواری دارند. 25.9 درصد نیز اعلام کردند که آمادگی جسمانی بدی برای انجام دوچرخه سواری دارند. در کل اکثریت آمادگی جسمانی خود برای انجام دوچرخه سواری را نامناسب برآورد کردند.
8/33 درصد افراد اعلام کردند که صاحب دوچرخه شخصی هستند و 2/66 درصد نیز اعلام کردند که دوچرخه شخصی در اختیار ندارند. 4/55 درصد اعلام کردند که توان خرید دوچرخه را دارند و 6/44 درصد نیز اعلام کردند همچنین توانی ندارند. 3/73 درصد افراد اعلام کردند که علاقه مند به انجام دوچرخه سواری هستند و 1/67 درصد نیز اعلام کردند که در راه اندازی ایستگاه مخصوص دوچرخه سواری از آن استقبال می کنند. 8/28 درصد افراد اعلام کردند که برنامه ریزی های دولت تاثیری بسیار زیادی بر انجام یا عدم انجام دوچرخه سواری مردم دارد.
نتایج تحلیل عاملی در این تحقیق همچنین نشان داد که 3 عامل ایمنی ، تشویقی و امکاناتی-تسهیلاتی از عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری در شهر کرمان می باشد.
نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که بین عوامل اختلاف معناداری وجود دارد که با استفاده از آزمون های تعقیبی مشخص گردید این اختلاف بین عوامل امکاناتی-تسهیلاتی و عوامل ایمنی بود.
همچنین نتایج اولویت بندی عوامل مشخص کرد که عامل ایمنی با میانگین 72/3 مهمترین اولویت و عوامل امکاناتی-تسهیلاتی با میانگین 63/3 کم اهمیت ترین اولویت در بین عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری در شهر کرمان است.
نتایج رتبه بندی در بین موارد مربوط به هر عامل نشان داد که عدم وجود مانع در محل های عبور و مرور دوچرخه با میانگین 86/3 مهمترین اولویت در بین عوامل ایمنی را شامل می شود. همچنین در بین عوامل تشویقی مشخص گردید که آموزش دوچرخه سواری برای تمام افراد جامعه از طریق رسانه به منظور تشویق شدن آنها به انجام دوچرخه سواری با میانگین 89/3 مهمترین اولویت را دارا است. در نهایت نتایج نشان داد که در بین عوامل امکاناتی- تسهیلاتی مشخص گردید که ایجاد خطوط مخصوص دوچرخه سواری و عاری از اتومبیل با میانگین 78/3 مهمترین اولویت را داشت.
بحث و نتیجه گیری
در انجام پایان نامه تربیت بدنی حاضر مشخص گردید که مردم شهر کرمان به انجام دوچرخه سواری تمایل دارند اما میزان دوچرخه سواری آنان بسیار کمتر از کشورهای پیشرو در این زمینه می باشد و مقایسه آن با دیگر کشورها دلیلی بر این ادعا می باشد. به عنوان مثال با کشور هلند با وجود دارا بودن جمعیت 800/652/16، حدود 000/500/16 دوچرخه را در کشور خود دارا هست. که این به معنای مالکیت 1/99 درصد دوچرخه در کشور هلند می باشد(top10hell.com).
در بین عوامل تشویقی در این تحقیق آموزش دوچرخه سواری برای تمامی افراد از طریق رسانه به منظور تشویق شدن آنها به انجام دوچرخه سواری، بیان فواید و مزایای استفاده از دوچرخه برای مردم و طراحی انواع دوچرخه برای همه افراد با هر توان و وضعیت مهمترین موارد مشخص گردید.
واندلبولکی و همکاران(2011) متصل کردن دوچرخه سواری با سلامتی و بیان فواید آن برای مردم یک راه تسهیل کننده برای انجام دوچرخه سواری و علاقه بیشتر به انجام آن در کشور بلژیک می داند. به نظر می رسد واندلبوکی و همکاران نیز بیان فواید دوچرخه سواری برای مردم را در کشور بلژیک را راهی برای گسترش دوچرخه سواری می دانند.
واندلبولکی و همکاران همچنین در تحقیق خود اعلام کرد که تخفیف به کارکنان جهت خرید دوچرخه می تواند سبب افزایش سفر با دوچرخه شود. این در حالی است که نتایج تحلیل عاملی در این تحقیق نشان داد که این مورد اهمیت خاصی ندارد و با توجه به کم بودن بار عاملی آن از روند تحقیق خارج شد. از این رو نتایج این تحقیق با تحقیق حاضر هم خوانی ندارد. به نظر می رسد مردم کرمان اعتقاد دارند که مسائل مهمتری برای دوچرخه سواری آنان نقش دارد و دادن تخفیف به کارکنان برای خرید دوچرخه نمی تواند تغییر چندانی در دوچرخه سواری در شهر کرمان به وجود آورد.
کوری(2005) آموزش دوچرخه سواری برای دانش آموزان مدرسه ای و بالغان را به عنوان ابزاری ویژه ای برای توسعه دوچرخه سواری نام برد. این در حالی است که در تحقیق حاضر مشخص گردید که آموزش دوچرخه سواری برای دانش آموزان اهمیتی ندارد و بلعکس آموزش دوچرخه سواری برای تمامی افراد از طریق رسانه به منظور تشویق شدن آنها به انجام دوچرخه سواری مهمترین مورد مشخص گردید. بنابراین نتایج تحقیق کوری در زمینه آموزش دانش آموزان با تحقیق حاضر همخوانی ندارد و در عوض نتایج وی در مورد آموزش بالغان با تحقیق حاضر همخوانی دارد. به نظر می رسد با توجه به اینکه مشخص شد که عامل ایمنی مهمترین عامل در بین عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری در شهر کرمان می باشد؛ خانواده ها نگران دوچرخه سواری فرزندان خود می باشند و تمایلی به استفاده کردن فرزندان خود از دوچرخه به منظور خرید، رفتن به مدرسه و ….. ندارند.
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ایجاد خطوط مخصوص دوچرخه سواری و عاری از اتومبیل و اجاره رایگان یا ارزان قیمت دوچرخه برای افراد کم بضاعت در مناطق محروم شهر مهمترین مورد در بین عوامل امکاناتی-تسهیلاتی می باشد. این عوامل در تحقیات انجام گرفته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. تیتزی وهمکاران(2010) ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری را مهم در انجام دوچرخه سواری دانستند. مودن و همکاران (2005) اعلام کرد که ایجاد زیرساخت های مخصوص دوچرخه تاثیر معناداری در دوچرخه سواری ندارد. نتایج این تحقیق در زمینه مسیرهای دوچرخه سواری با تحقیق تیتزی و همکاران همخوانی دارد و با تحقیق مودن و همکاران هم خوانی ندارد. به نظر می رسد به علت اینکه تحقیق مودن و همکاران در امریکا انجام شده و این کشور در حال حاضر دارای مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری می باشد؛ وی اعتقاد دارد که برای توسعه بیشتر دوچرخه سواری نیاز به مسیر بیشتر نمی باشد اما در کشور ما به علت نبود مسیر دوچرخه سواری مخصوص؛ وجود این مسیرها می تواند باعث رشد دوچرخه سواری شود.
واندلبولکی و همکاران(2011) همچنین وجود نقشه های مخصوص دوچرخه سواری با قابلیت نشان دادن مسیرها را مهم در دوچرخه سواری معرفی کرد اما در این تحقیق مشخص گردید که این مورد اهمیتی ندارد. از این رو این تحقیق در مورد وجود نقشه های جامع مخصوص دوچرخه سواری با تحقیق واندنبولک و همکاران هم خوانی ندارد. کوری(2005) نیز در تحقیق خود حمل دوچرخه توسط وسایل حمل و نقل عمومی را در توسعه دوچرخه سواری مهم تلقی کرد اما از نظر مردم شهر کرمان این مورد مهم و ضروری نیست. بنابراین نتایج این تحقیق با تحقیق کوری در این زمینه هم خوانی ندارد. در کشور ما برای انجام دوچرخه سواری نیازهای اساسی تری وجود دارد تا نیاز به وجود نقشه های مخصوص دوچرخه سواری و حمل دوچرخه با وسایل نقلیه عمومی؛ به همین دلیل به نظر می رسد نتایج تحقیق حاضر با تحقیق واندلبولکی و همکاران و تحقیق کوری همخوانی ندارد.
ژینگ و همکاران(2010) و کوری(2005) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اختصاص یک روز به روز دوچرخه سواری تاثیری مهم در انجام دوچرخه سواری دارد. این در حالی است که این مورد در تحقیق حاضر مشخص گردید که اهمیت خاصی ندارد و در تحلیل عاملی اکتشافی از روند تحقیق خارج شد و از این رو با تحقیق ژینگ و همکاران و کوری همخوانی ندارند. به نظر می رسد از نظر مردم کرمان اجرا یک روز به عنوان روز دوچرخه سواری نمی تواند چندان تاثیری در انجام دوچرخه سواری داشته باشد. احتمالا مردم شهر کرمان به علت مالکیت پایین دوچرخه سواری در بین آنها و اطمینان از کیفیت پایین اجرای این روز؛ اجرای آن را مهم تلقی نمی کنند.
نتایج حاصل از انجام پایان نامه علوم ورزشی حاضر نشان داد که کاهش سرعت وسایل نقلیه اهمیت خاصی ندارد. بوشهری و مجد در تحقیق خود عواملی در انجام دوچرخه سواری را ذکر کردند. یکی از این عوامل کاهش سرعت وسایل نقلیه می باشد. مای باچ و همکاران نیز محدود کردن سرعت وسایل نقلیه موتوری را در افزایش دوچرخه سواری موثر دانستند. از این رو نتایج این تحقیق در زمینه محدود کردن سرعت وسایل نقلیه موتوری با تحقیق بوشهری و مای باچ همخوانی ندارد. محدود کردن سرعت وسایل نقلیه نزد مردم شهر کرمان نمی تواند عاملی مناسب در افزایش دوچرخه سواری باشد. در حال حاضر قوانین راهنمایی رانندگی و محدودیت سرعت در معابر شهری در مقایسه با کشور های دیگر؛ قوانین نسبتا سخت گیرانه ای است و محدودیت بیشتر سرعت ممکن است زیان هایی نیز به بار داشته باشد. به نظر می رسد نظارت به منظور رعایت قوانین محدودیت سرعت کنونی، می تواند اثربخش تر تا ایجاد محدودیت جدیدتر باشد.
جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه پایان نامه علوم ورزشی با ما در ارتباط باشید.