انجام پایان نامه زن و خانواده | نمونه فصل 5

1
انجام پایان نامه زن و خانواده

انجام پایان نامه زن و خانواده

انجام پایان نامه زن و خانواده که از گرایش های رشته مطالعات زنان می باشد سختی های خود را دارد. در راستای آموزش انجام پایان نامه زن و خانواده نمونه فصل 5 ارائه شده است تا علاقعه مندان به انجام پایان نامه در این رشته با نحوه نگارش فصل 5 پایان نامه بیشتر آشنا شوند. دانشجویان می توانند با ذکر منبع از این فایل در انجام پایان نامه زن و خانواده خود استفاده نمایند. انجام پایان نامه مطالعات زنان حاضر در سال 92 در دانشگاه شهید باهنر کرمان به سرانجام رسیده است.

نتیجه گیری

در بحث مفصل بندی جنسیت در انجام پایان نامه زن و خانواده حاضر ،دو رویکرد لحاظ شده است.رویکرد اول رسانه را به عنوان منبع قدرت و بازنمایی معرفی کرده است.در رویکرد دوم رسانه ابزاری برای مطالعه ی جامعه شناسی جنسیت و مطالعه جنسیت از خلال سینما است.آنچه در پژوهش مد نظر بوده رویکرد نخست است.
مطالعه نشانه شناسی نوعی مطالعه انتقادی است .بنابراین ممکن است مانند سایر مطالعات انتقادی دیگر نظیر تحلیل گفتمان برخی از یافته ها ی پژوهش مبالغه آمیز و دور از واقع به نظر برسد .به تعبیر دیگر محدودیت های روش نشانه شناسانه و انتقادی پژوهشگر مد نظر بوده است. رویکرد این مطالعه به فیلم مانند متن است و هر حرکت و گفتار و موقعیتی یک پدیده، یک موقعیت نشانه ای است که در نظام نشانه ای اش معنا پیدا می کند .در واقع قوانین نشانه ای همان قوانین نظام نشانه ای یا قوانین فرهنگی هستند که به وسیله مخاطب رمز گشایی می شود و نوعی ایجاز ایجاد می کند و چون کیفیت رمز گشایی ها تفسیری و فردی است می تواند ناموفق یا مبالغه آمیز جلوه کند.
با این رویکرد ورودی خواهیم داشت بر یافته های حاصل از انجام پایان نامه زن و خانواده حاضر. برای بیان تفاوت ها به سوالات زیر پاسخ می دهیم و در همه ی فیلم ها این مقایسه را بیان خواهیم کرد سپس نقاط مشترک فیلم ها بررسی خواهد شد.
1- کدام یک از چهار فیلم مسئله ی محورشان جنسیت بوده است ؟
2- کدامیک از چهار فیلم در ارائه تصویری فعال و غیر جنسیتی از زنان موفق بوده اند ؟
3- کدامیک از این چهار اثر در عین بازنمایی جنسیت نگاه انتقادی به مناسبات عینی جنسیت در جامعه ما داشته اند؟
پس از بررسی فیلم های پرفروش دهه 80 به بعد چهار فیلم “به همین سادگی “،”درباره الی … “،”سعادت آباد” و میگرن “انتخاب شد .
دلیل انتخاب این بود که این فیلم ها به لحاظ بازنمایی ، اغراق زده و شعاری و دور از ذهن نباشند. بلکه بازنمایی پذیرفته شده ای از سبک زندگی ایرانیان دهه 80 به بعد را به نمایش گذاشته باشند .شخصیت های این چهار فیلم آدم های معمولی از طبقه متوسط (متوسط رو به پایین،متوسط ِ متوسط، متوسط رو به بالا ) با خواسته های معمولی و غیر ساختار شکن هستند .هیچ یک از شخصیت ها خاص نیست و مشکلات شخصیت ها ، مشکلات روزمره ی جریان طبیعی زندگی عموم مردم است.برای انتخاب فیلم ها به دنبال فیلم های فمنیستی و آوانگارد نیستیم .تلاش ما بازنمایی سبک ِزندگی مردم عادی جامعه است .فهم و درک “تفاوت های جنسیتی “بویژه در توده ی مردم(در سینما ) انگیزه اصلی این تحقیق است .متون انتخابی موضع مشخص و مشترکی نسبت به مسئله جنسیت نداشتند .برخی متون این دید جنسیتی را کمتر در ساخت فیلم اعمال کرده بودند و بعضی دیگر با توجه به رویکرد جنسیتی، فیلم را پیش برده اند .برای نمونه “فیلم درباره الی …” خارج از موضوع جنسیت است و بازتاب مسئله ی اجتماعی بین چند خانواده است ولی چون دقت و پرداخت اثر بسیار خوب است ، تفاوت های جنسیتی و نحوه برخورد اجتماع با آن قابل تحلیل است .خوانش مرَجَح متن خود ناقد اعمال سرکوب گرایانه است . در فیلم “میگرن ” کارگردان زن سعی در ساخت فیلمی کرده که در آن ،وضعیت چند طبقه از زنان را نمایش داده شده اما به دلیل ساخت نه چندان خوب و ابهامات و ارجاعاتی که ذهن مخاطب را تحریک نمی کند ، موفق نشده فیلمی فمنیستی بسازد. اما خوانش مُرَجَح متن تحت تاثیر مسائل زنان است.فیلم “به همین سادگی ” رویکرد جنسیتی ملایمی دارد .در این فیلم اعتراض شدید و احقاق حق جنسیتی بین زن و مرد داستان شکل نگرفته است اما با ظرافت یک روز از زندگی یک زن سنتی نشان داده شده است که در طول اثر همزاد پنداری مخاطب در مورد ” ندیده شدن ” زن را بازنمایی می کند . در انتهای فیلم با بازنمایی زنِ وابسته و در دسترس ، فیلم به نتیجه گیری مرد سالارانه منجر شده و فیلم تبدیل به یک فیلم ِ ضد فمنیستی شده است.فیلم در لایه ی اولِ معنی، فیلمی با نگاه جنسیتی است اما با نگاه و تفکر عمیق تر به لایه های بعدی فیلم ،فیلم بازنمایی زن سنتی است که مغفول مانده و مسئله زن و خواستگاه او فقط جلب محبت مرد است و اگر این خواسته تامین شود زن قصه، زنی خوشبخت است.در این فیلم زنِ شاغل ِ موفقی نمی بینیم .او کاملا منفعل و مستاصل است و تحت اراده و اختیارمرد است .حال گویی این اختیار مستبدانه نیست و اتفاقا از روی عشق است .چنانچه یادمان باشد در بحث های فوکویی ابزار قدرت و ایدئولوژیکی روز به روز پنهان تر می شود و اعمال قدرت ممکن است با روش های جدید تری القاء می شود.در این فیلم کارگردان ایدئولوژی ِ مردسالارانه ی مدرنی را بازنمایی کرده که نفرت مخاطب را در بر نمی گیرد و حتا مخاطب زن نسبت به اتفاقاتی که برای طاهره می افتد ،هیچ گاردی پیدا نمی کند.
فیلم ” سعادت آباد “به مسئله ی بازنمایی جنسیت حساسیت ساخت داشته .متن ،رئال و منطقی به نظر می رسد و بازنمایی جنسیتی در خدمت جنس خاصی نیست .شخصیت های مثبت و منفی در هر دو جنس وجود دارد .
از بررسی تفاوت های فیلم ها می توان چنین برداشت می شود که برخی از متون مناسبات جنسیتی را تولید می کنند مانند میگرن .بعضی متون بر مناسبات جنسیتی حساسیتی ندارند .اما به گونه ای جریان اجتماعی و عینیت اجتماعی را نقد می کنند در واقع از ابزار سینما برای جامعه ای روشنگر تر و بهتر استفاده می کنند مثل “درباره الی … ” این نوع نگاه در رویکرد دوم ما لحاظ گردیده است .به این معنا ،جامعه شناسی از خلال سینما بازتاب می شود.
در دوره معاصر موضوع جامعه شناسی در معرض امور هنری قرار گرفته و به نظر می رسد هر اثر هنری به عینیت جامعه نزدیک تر باشد در ارتباط با مخاطبش اقبال بیشتری دارد. مخاطره دوری سینما از جامعه شناسی نسبت به سایر هنرها بیشتر است چرا که سینما به دنبال مخاطب عام است و شانس اقتصادی و اعتباری اش با توده ی مردم است لذا هر چه به عینیت و لحظه های مخاطبش نزدیک تر باشد تعامل بیشتری با مخاطب برقرار می کند. سینما می تواند آرزوها ،ناکامی ها، تجربه ها و سکوت هایی را بیان کند که ما قادر به توصیف آن نیستیم.بنابراین می تواند زبان مشترک هنری و اجتماعی بین مخاطب و جامعه ی پیش رویش باشد.
در پاسخ به سوال دوم و از این منظر که چه فیلم هایی در ارائه تصویر فعال و غیر جنسیتی زنان موفق بوده اند،گفته می شود که هیچ کدام از فیلم ها قاطعانه تصویر موفق و غیر جنسیتی از زن ها ارائه نداده اند .طاهره در “به همین سادگی” کاملا منفعل و ضعیف است.سپیده ،شهره،نازی و الی در “درباره الی …” نقش فعالی ندارند اما منفعل هم نیستند و دردساز هستند .در” درباره الی …” زن ها دروغگو و پنهان کار و کوته فکر بازنمایی شده اند .البته تصویر مرد ها هم موجه نیست.آنها هم خشن و غیر منطقی رفتار می کنند .موقعیت زنان در این فیلم تقریبا رئال و طبیعی است.اغراق جنسیتی ،بازنمایی نشده است.همزمان نقش های “دختری، همسری و مادری ” نشان داده شده است و موقعیت زن در مواجهه با قضاوت جامعه مورد چالش قرار می گیرد.در فیلم ” سعادت آباد ” یاسی،لاله ،تهمینه ،و مینا شخصیت های فیلم هستند.با اینکه زن ها به لحاظ اجتماعی و ارتباطی در سطح مطلوبی به سر می برند .شاغل،تحصیلکرده و به لحاظ مالی مرفه هستند اما فعال نیستند .تصویر شکست خورده ای از زنان طبقه ی متوسط رو به بالا نشانه شناسی شده است. هر چهار نفر آنها دارای مشکلات شخصیتی و فرهنگی هستند .یاسی، با اینکه خوانش مُرَجَح متن آن را معقول و مهربان و با درایت و تکیه گاه نشان می دهد از زندگی خود بی خبر است و لایه های غیر سطحی زندگی اش را کشف نکرده است .لاله ، بی درایت و خودخواه و تحت نظر است .با اینکه شاغل و مستقل است اما شوهرش رفتارش را مو به مو زیر نظر دارد.تهمینه ،با اینکه متمول است اما این تمول به او شخصیت منفی داده است .زن ثروتمندی که با شوهرش ابزاری رفتار می کند .مینا که پرستارِ دختر یاسی است با شوهر یاسی رابطه پنهانی دارد بنابراین هیچ یک از زن ها نقشی مثبت و فعال ندارند.در فیلم “میگرن ” رعنا و محبوبه و مادر و ننه حضور دارند .چند نسل زن در این فیلم وجود دارد.رعنا، مترجم است و مسئولیت مخارج با خود اوست .فرزند او هم دختری مستقل و داناست .با مساحمه می توان رعنا را در فیلم میگرن زنی توانا و موفق ارزیابی کرد .اما این فیلم غیر جنسیتی نیست .در رعنا ،مرد هراسی وجود دارد.نقطه ضعف جنسیتی در این فیلم نشانه گذاری شده است.محبوبه به شدت به شوهرش وابسته است و بدون او زندگی اش دچار بحران است.مادر حسن زن سنتیِ کم سوادی است که با کار یدی چرخ زندگی اش را به جریان در می آورد.قیافه سخت و کم انعطاف او نشان دهنده ی این است که با غیبت مرد در زندگی اش او درگیر مشکلات سخت اقتصادی شده است .قیافه ی سرسخت او عاری از هرگونه ظرافت است.ننه هم پیرزنی است که دلش جوان است.او نمیخواهد مغلوب برچسب پیری و خانه نشینی شود.مادر حسن شاید فعال و در سطح زندگی خودش موفق باشد اما در واقع سردی چهره اش بیانگر روزهای سخت بوده است.در این فیلم زن ها هم موفق و هم نا کارآمد نشان داده شده اند .اما فیلم سویه های جنسیتی دارد.دو مردِ نمایش داده شده در این فیلم بی کفایت و بی عرضه بازنمایی شده اند.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه زن و خانواده با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *