انجام پایان نامه حقوق اقتصادی
در راستای آموزش انجام پایان نامه حقوق اقتصادی در این بخش نمونه نتیجه و پیشنهادات ارائه شده است که دانشجویان می توانند با ذکر منبع از آن در انجام پایان نامه حقوق اقتصادی خود استفاده نمایند. انجام پایان نامه حاضر در سال 93 در دانشگاه علامه به سرانجام رسیده است.
نتیجه و پیشنهاد
مقررات قانونگذار در مبحث مالیات، تأثیر بسزایی در کسب سود، انگیزه و فعالیت شرکت های تجاری دارد و در کشور های مختلف از این ابزار، جهت کنترل بازار استفاده ای بهینه می شود به همین سبب پیگو بیان نمود که این ابزار مالیاتی بهترین عامل برای رفع نارسایی های بازار خواهد بود. در کشور ما نیز قوانین مالیاتی در دو قانون مالیات مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده تقسیم می گردد قوانینی که با ایجاد هزینه اقتصادی بر شرکت ها برای تأمین بودجه دولت لحاظ گردیده و سبب افزایش رفاه اجتماعی می گردد حال در صورتی که این قوانین در راستای اهداف و اصول مالیاتی تنظیم گردیده باشد می تواند با ترغیب شرکت های تجاری به پرداخت مالیات کمک و از فرار مالیاتی آنان جلوگیری نماید این همکاری میان دولت و شرکت های تجاری است که سود بالایی را برای جامعه و این قبیل شرکت ها ایجاد خواهد کرد.
در انجام پایان نامه حقوق اقتصادی فوق، مقررات قانون مالیات مستقیم در موضوع شرکت های تجاری و قانون مالیات ارزش افزوده به عنوان مهمترین مقرره در زمینه مقررات مالیات غیر مستقیم ارزیابی گردیده و سرانجام جهت قانونگذاری بهینه مالیاتی در راستای کارآیی اقتصادی تحلیل مربوطه به عمل آمد تا بتوان در آینده، جهت تعامل بیشتر دولت و شرکت های تجاری مقررات بهینه ای وضع نموده که منجر به کارآیی مالی شرکت های تجاری گردد.موارد ذیل اهم نتایج تحقیق فوق است که عبارتند از:
الف) مالیات بر درآمد شرکت ها در قانون مالیات مستقیم، برای کلیه شرکت های تجاری مالیاتی برابر با نرخ 25 % در نظر گرفته است که این موضوع نه تنها با هدف غایی یعنی کسب سود انتظاری و میزان مسئولیت به عنوان مهمترین ویژگی شرکت ها سنخیتی ندارد بلکه موجب عدم انگیزه در شرکت های با مسئولیت بیشتر و یا شرکت های با سود کمتر می گردد.چرا که شرکت های با مسئولیت بیشتر در مقابل ریسک اقتصادی قرار دارند اما می بایست به اندازه شرکت هایی با ریسک کمتر مالیات بپردازند لذا ریسک پذیری شرکت در کسب سود و ارتباط مسئولیت شرکاء با مالیات، هیچ کدام در مقررات مالیات مستقیم لحاظ نگردیده است به عبارت دیگر، وضع مقررات ناکارآمد، موجب کاهش انگیزه سرمایه گذاران برای تشکیل بعضی شرکت ها و فرار آنان از پرداخت مالیات شده است.
ب)با توجه به ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده و کاربرد با اهمیت آن در اقتصاد امروز، دولت ها به دنبال وضع مقرراتی در جهت حفظ این خصوصیات هستند در کشور ما،قانون مالیات بر ارزش افزوده مبتنی بر پایه های موجه اقتصادی قرار گرفته است استفاده از نرخ واحد برای تمام کالا ها و خدمات،وصول مالیات بر مبنای مصرف جهت حمایت از سرمایه گذاران، حمایت از صادرکنندگان با معافیت مالیات بر آنان از جمله آثار مهمی است که قانونگذار در مقررات مالیات بر ارزش افزوده آورده است. لذا با عنایت به موارد فوق می توان قائل شد که قانون مالیات بر ارزش افزوده ایران حاوی اهداف ذاتی و عادلانه این نوع مالیات می باشد لذا قانونی کارآمد است و به جهت حمایت از شرکت های تجاری موجب گسترش فعالیت آنان و سرانجام کارآیی مالی این شرکت ها خواهد گردید.
حال با توجه به عدم کارآیی قانون مالیات مستقیم در موضوع شرکت های تجاری و اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده، موارد ذیل جهت کارآیی مالی شرکت های تجاری و قانونگذاری بهینه پیشنهاد می گردد:
الف) از جمله ایرادات قانون مالیات بر ارزش افزوده که امید است در پایان مهلت اجرای آزمایشی و در زمان اصلاح آن، مورد دقت نظر قرار گیرد نرخی است که در ماده 16 برای مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده که با مخارج اجرای آن نیز تناسب ندارد. به نظر می رسد نرخ مزبور (5/1 درصد)حتی با در نظر گرفتن افزایش نرخ مندرج در قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال ۱۳۹۳(آنچنان که ذکر شد)برای اجرای این طرح بسیار پایین است تا جایی که اصل اقتصادی بودن (که به موجب آن هزینه ی اجرای مراحل تشخیص و وصول می بایست با درآمد های مالیاتی حاصله متناسب باشد) را در مورد این طرح زیر سوال می برد مگر آن که هدف قانون گذار را افزایش تدریجی نرخ آن بدانیم که می تواند در هنگام پایان مهلت اجرای آزمایشی این قانون اصلاح و به رقم قابل قبولی افزایش یابد. البته وضع موجود را می تومان چنین توجیه نمود که به نظر می-رسد فعلا عواید اقتصادی این طرح مدنظر نبوده است، بلکه شفاف سازی و فرهنگ سازی پیرامون این نظام مالیاتی بیشتر مدنظر بوده است تا پس از طی یک دوره ی زمانی برای نمونه تا پایان دوره-ی اجرای آزمایشی این قانون، نرخ آن به میزان مطلوب و قابل پذیرشی افزایش یابد و تناسب بیشتری با نرخ های مشابه در سایر کشورهایی که تجربه ی بیشتری در اجرای این نظام مالیاتی دارند پیدا کند.
ب)در مقابل مقررات قانون مالیات مستقیم و ایراد های وارد بر آن در موضوع در آمد شرکت های تجاری، قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین نوع مالیات غیر مستقیم، فواید زیادی دارد که قبلا به شرح آن پرداخته شده است لذا می توان از طریق اجرا و تقویت مالیات بر ارزش افزوده به کاستی های مقررات مالیات غیر مستقیم غلبه کرد البته جایگزینی مالیات ارزش افزوده برای مالیات بر درآمد شرکت های تجاری، به دلیل فراهم نبودن بستر های اقتصادی تولیدی و تجاری، تحریم های وارده،اتکاء به منابع تمام شدنی همچون نفت …، به این راحتی و سرعت در کشور ما امکان پذیر نیست این عمل می تواند در کوتاه مدت با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود و در بلند مدت با فراهم نمودن شرایط اقتصادی به آن دست یافت.
ج-نگاه اقتصادی به وضع قوانین ایجاب می نماید که هر نو ع مقرره مالیاتی که در آینده وضع می گردد بایستی وضع زیان دیدگان، یعنی شرکت های تجاری متضرر از نرخ ثابت مالیات بر درآمد را بهبود بخشد و از منظر حقوقی و اقتصادی به عدالت نزدیک باشد از طرفی با در نظر گرفتن همه جوانب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قوانینی متناسب با معیار های اقتصادی مطروحه وضع و تصویب گردد.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه حقوق اقتصادی با ما در ارتباط باشید.