انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی
در راستای آموزش انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی در این بخش سعی در ارائه نمونه فصل 5 داریم. انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی ارائه شده در این بخش در سال 91 در دانشگاه علامه به سرانجام رسیده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی می توانند با ذکر منبع از این فصل در انجام پایان نامه خود بهره ببرند.
یافته های توصیفی در انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب گروه های سنی نشان می دهد که: از بین 100نفر سرپرست خانوار روستای بخش آباد شهرستان دامغان که واحد تحلیل ما می باشند، 41 درصد یعنی معادل 41 نفر از سرپرستان در سنین 21 تا 50 سال، 30 درصد در سنین 51 تا 70 سال و 29 درصد سرپرستان در سنین 71 تا 97 سال بوده اند. میانگین سنی سرپرستان خانوارها نزدیک به 57 سال، کمترین سن 21 سال و بیشترین سن 97 سال بوده است.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت نشان می دهد که: از بین100 نفر سرپرست خانوارهای روستای بخش آباد شهرستان دامغان که واحد تحلیل ما در پژوهش حاضر می باشند،77درصد یعنی معادل 77 نفر از سرپرستان مرد و 23 درصد یعنی معادل 23 نفر از آنها زن می باشند.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل نشان می دهد که: از بین 100 نفر سرپرست خانوارهای روستای بخش آباد شهرستان دامغان که واحد تحلیل ما در پژوهش حاضر می باشند،2 درصد یعنی معادل 2 نفر از 100 نفر سرپرست خانوارـ اعم از زن ومردـ مجرد، 58 درصد یعنی معادل 58 نفر از 100 نفر سرپرست خانوار ـ اعم از زن و مردـ متأهل، 4 درصد یعنی معادل 4نفر از 100 نفر سرپرست خانوارـ اعم از زن و مرد ـ مطلّقه و 36 درصد یعنی معادل 36 نفر از آنها ـ اعم از زن و مرد ـ همسر خود را از دست داده اند. و این رقم بالا بدین خاطر است که در روستای حاضر اغلب ساکنین در سنین میانسال به بالا بودند و جوانان روستا اغلب به شهر مهاجرت کرده بودند،به همین علت 36 نفر از آنها که بیشتر در سنین کهنسالی بودند،همسران خود را از دست داده بودند.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب تحصیلات نشان می دهد که: از بین 100نفر سرپرست خانوارهای روستای بخش آباد شهرستان دامغان که واحد تحلیل ما در پژوهش حاضر می باشند، 24 درصد یعنی معادل 24 نفر از آنها فاقد سواد خواندن و نوشتن بودند،30 درصد یعنی معادل 30 نفر از 100 نفر سرپرست خانوار دارای تحصیلات ابتدایی،23 درصد یعنی معادل 23 نفر از 100 نفر سرپرست خانوار دارای تحصیلات در حدّ سیکل، 21 درصد یعنی معادل 21 نفر از 100 نفر سرپرست خانوار دارای مدرک دیپلم و تنها 2 درصد یعنی معادل 2 نفر از 100 نفر سرپرست خانوار، تا مقطع فوق دیپلم به تحصیلات خود ادامه داده بودند که این رقم بالا در بی سوادی به علّت این بود که اکثر سرپرست خانوارهایی که در سنین کهن سالی به سر می بردند،اصلاً سواد خواندن و نوشتن نداشتند و از سایر افراد میانسال حتی جوانان هم وقتی علت این مسئله را جویا شدم که چرا به تحصیلات خود ادامه نداده اند، پاسخ اغلب آنها بدین صورت بود: بی علاقگی به تحصیل و درس خواندن،شرایط خانوادگی،فقر،کارکردن در سنین پایین در کنار پدرانشان و …
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب رفتار مصرفی قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ خرید و مصرف کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار، مصرف خانوارها قبل از اجرای طرح 42 درصد در حدّ کم و 58 درصد مصرفی در حدّ متوسط داشته اند.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب رفتار مصرفی بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ خرید و مصرف کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار، خانوارها بعد از اجرای طرح، 3 درصد مصرف در حدّ پایین(کم)، 76 درصد در حدّ متوسط، و 21 درصد مصرفی در حدّ زیاد داشته اند.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب سبد بودجه و هزینۀ خانوار قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ میزان مخارج هزینه شده برای تهیه ی کالاهای سبد مصرفی خانوار،تا قبل از اجرای طرح، 58 درصد میزان مخارج در حدّ کم(پایین)، و 42 درصد مخارج در حدّ متوسط می باشد.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب سبد بودجه و هزینۀ خانوار بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ میزان مخارج هزینه شده برای تهیه ی کالاهای سبد مصرفی خانوار،بعد از اجرای طرح، 11درصد میزان مخارج در حدّ کم( پایین)، 77 درصد میزان مخارج در حدّ متوسط و 12 درصد میزان مخارج در حدّ زیاد بوده است. که البته در اینجا منظور محقق توّرم نمی باشد،بلکه مقصود این است که با افزایش درآمدی که بر اثر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برای خانوارهای روستایی حاصل می شود،آنها می توانند بودجۀ بیشتری را برای خرید کالاها و خدمات سبد مصرفی هزینه کنند.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب میزان رضامندی از تأمین نیازهایشان قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ میزان رضایت خانوارها از تأمین شدن نیازهایشان، خانوارها، قبل از اجرای طرح، 33درصد رضایتمندی در حد کم، 65 درصد متوسط و تنها به میزان 2درصد رضایت زیادی داشته اند.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب میزان رضامندی از تأمین نیازهایشان بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ میزان رضایت خانوارها از تأمین شدن نیازهایشان،خانوارها،بعد از اجرای طرح، 47 درصد میزان رضایت زیاد، 52 درصد رضایتی در حد متوسط و تنها 1درصد رضایت کم داشته اند. این ارقام نشان دهنده این است که میزان رضایت مندی افراد جامعه مورد مطالعه از تأمین نیازهایشان ، افزایش چشم گیری داشته است.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب سطح رفاه خانوارها قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ سطح رفاه و بهزیستی،خانوارها،قبل از اجرای طرح 27درصد رفاه را در حد کم، 63درصد در حد متوسط و تنها 10 درصد در حد زیاد احساس می کرده اند.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب سطح رفاه خانوارها بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ سطح رفاه و بهزیستی،خانوارها، بعد از اجرای طرح، 44درصد رفاه را در حد متوسط و 56 درصد در حد زیاد و قابل قبول احساس می کنند. این ارقام حاکی از این مطلب است که با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها،سطح رفاه خانوارها به طرز چشم گیری افزایش یافته است.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب سبد مصرفی خانوار قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ خرید و مصرف کالاهای سبد مصرفی خانوار، از لحاظ میزان مخارج هزینه شده برای تهیه ی کالاهای سبد مصرفی(طبق قانون انگل) ، از لحاظ رضامندی از تامین نیازها و از لحاظ سطح رفاهی خانوارها که همگی ابعادسبد مصرفی خانوار در پژوهش حاضر می باشند، کلاً، قبل از اجرای طرح، با توجه به مجموع همه ابعاد، گزینه «کم» 36 درصد را به خود اختصاص داده است،گزینه «متوسط» 63 درصد را به خود اختصاص داده است و گزینه «زیاد» تنها 1درصد را به خود اختصاص داده است.
ـ توزیع پاسخگویان بر حسب سبد مصرفی خانوار بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که: از لحاظ خرید و مصرف کالاهای سبد مصرفی خانوار، از لحاظ میزان مخارج هزینه شده برای تهیۀ کالاهای سبد مصرفی(طبق قانون انگل)، از لحاظ رضامندی از تامین نیازها و از لحاظ سطح رفاهی خانوارها که همگی ابعاد سبد مصرفی خانوار در پژوهش حاضر می باشند، کلاً، بعد از اجرای طرح، با توجه به مجموع همه ابعاد، گزینه «متوسط»69درصد را به خود اختصاص داده است،گزینه «زیاد» 30درصد را به خود اختصاص داده است و گزینه «کم» تنها 1درصد را به خود اختصاص داده است.
یافته های تبیینی
ـ نتایج آزمون t در رابطه با مقایسه رفتار مصرفی خانوارها در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح حاکی از آن است که: میانگین میزان خرید و مصرف کالاها و خدمات سبد مصرفی، توسط افراد جامعه مورد مطالعه،بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، برابر با 15/26 می باشد، در حالی که این رقم قبل از اجرای طرح برابر با 73/19 بوده است. هم چنین مقدار آزمون آماری ( t=18/15 ) و سطح معناداری حاصل مورد پذیرش است. (000/0 =sig ). بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان خرید و مصرف افراد جامعه مورد مطالعه، بعد از اجرای طرح، نسبت به قبل از آن، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و متعاقب آن فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار ما بین رفتار مصرفی خانوارها، بعد از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرا، تأیید می شود.
ـ نتایج آزمون t در رابطه با مقایسه سبد بودجه و هزینه خانوارها در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح حاکی از آن است که: میانگین میزان مخارج هزینه شده برای تهیه کالاها و خدمات سبد مصرفی، توسط افراد جامعه مورد مطالعه،بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، برابر با 11/24 می باشد، در حالی که این رقم قبل از اجرای طرح برابر با 34/18 بوده است. هم چنین مقدار آزمون آماری ( t=14/86 ) و سطح معناداری حاصل مورد پذیرش است (000/0 =sig ).
بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان بودجه خانوارهای جامعه مورد مطالعه برای تهیه کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار، بعد از اجرای طرح، نسبت به قبل از آن، افزایش داشته است. بنابراین قانون انگل مبنی بر اینکه با افزایش درآمد میزان بودجه خانوارها برای تهیه کالاهای سبد مصرفی خانوارها دچار تغییر می شود نیز،مورد تأیید قرار گرفته زیراکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها،درآمد خانوارهای مورد مطالعه نیز دچار افزایش شده است، و متعاقب آن فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار ما بین سبد بودجه و هزینه خانوارها ی جامعه مورد مطالعه در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح تأیید می شود.
ـ نتایج آزمون t در رابطه با مقایسه میزان رضامندی خانوارها از تأمین نیازهایشان در دو مقطع قبل و بعد از اجرای طرح حاکی از آن است که: میانگین رضایت مندی خانوارهای جامعه مورد مطالعه قبل از اجرای طرح برابر با 03/18 و بعد از اجرای طرح برابر با 28/25 می باشد. هم چنین مقدار آزمون آماری ( t=17/75 ) و سطح معناداری حاصل مورد پذیرش است (000/0 =sig ). بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان رضایت خانوارهای جامعه مورد مطالعه از تأمین نیازهایشان، بعد از اجرای طرح، نسبت به قبل از آن، افزایش داشته است، و متعاقب آن فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار مابین میزان رضایت مندی خانوارها از تأمین نیازهایشان، بعد از طرح نسبت به قبل از طرح تأیید می شود.
ـ نتایج آزمون t در رابطه با مقایسه سطح رفاه خانوارها ، در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح حاکی از آن است که: میانگین سطح رفاهی خانوارها در جامعه مورد مطالعه، قبل از اجرای طرح برابر با40/30 و بعد از اجرای طرح برابر با 47/41 می باشد. هم چنین مقدار آزمون آماری ( t=21/53 ) و سطح معناداری حاصل مورد پذیرش است (000/0 =sig ). بنابراین می توان نتیجه گرفت که وضعیت رفاه و بهزیستی خانوارهای جامعه مورد مطالعه، بعد از اجرای طرح، نسبت به قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و متعاقب آن فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار مابین سطح رفاه خانوارها ، در دو مقطع قبل و بعد از اجرای طرح تأیید می شود.
ـ نتایج آزمون t در رابطه با مقایسه سبد مصرفی خانوار،در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح حاکی از آن است که: :میانگین خرید و مصرف کالاهای سبد مصرفی خانوار توسط افراد جامعه مورد مطالعه،میانگین مخارج هزینه شده برای تهیه کالاهای سبد مصرفی خانوار توسط افراد جامعه مورد مطالعه،میانگین میزان رضامندی خانوارها از تأمین نیازهایشان و هم چنین میانگین سطح رفاه و بهزیستی خانوارهای جامعه مورد مطالعه که همگی ابعاد سبد مصرفی خانوار می باشند،کلاً قبل از اجرای طرح برابر با 50/86 و بعد از اجرای طرح برابر با 01/97 می باشد. هم چنین مقدار آزمون آماری ( t=22/11 ) و سطح معناداری حاصل مورد پذیرش است (000/0sig=). بنابر این فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار مابین سبد مصرفی خانوارهای روستای بخش آباد دامغان، در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح تأیید می شود.
نتیجه گیری
در این بخش نتایج حاصل از انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی حاضر را با توجه به فرضیه ها و متغیرهای تحقیق مطرح می کنیم:
ـ مطابق با یافته های حاصل از انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی حاضر: مابین سبد مصرفی خانوار در روستای بخش آباد شهرستان دامغان،قبل و بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، تفاوت معناداری مشاهده شد. به عبارت دیگر نتایج تحقیق نشان می دهد که با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها میانگین خرید و مصرف کالاهای سبد مصرفی خانوار توسط افراد جامعه مورد مطالعه،میانگین مخارج هزینه شده برای تهیه کالاهای سبد مصرفی خانوار توسط افراد جامعه مورد مطالعه ،میانگین میزان رضامندی خانوارها از تأمین نیازهایشان و هم چنین میانگین سطح رفاه و بهزیستی خانوارهای جامعه مورد مطالعه که همگی ابعاد سبد مصرفی خانوار می باشند کلّاً روندی افزایشی را پیموده است. بنابراین فرضیۀ اصلی تحقیق مبنی بر وجود تفاوت معنادار مابین سبد مصرفی خانوارها، در روستای بخش آباد شهرستان دامغان، در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، تأیید می شود.
ـ مطابق با یافته های این تحقیق: مابین رفتار مصرفی خانوارها در روستای بخش آباد شهرستان دامغان، قبل و بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، تفاوت معناداری مشاهده شد. به عبارت دیگر نتایج تحقیق نشان می ـ دهد که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها میانگین میزان خرید و مصرف کالاها و خدمات سبد مصرفی، توسط افراد جامعه مورد مطالعه، روندی افزایشی را طی کرده است. بنابراین فرضیۀ پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار مابین رفتار مصرفی خانوارها در روستای بخش آباد شهرستان دامغان،در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، تأیید می شود.
ـ مطابق با یافته های این تحقیق: مابین مخارج هزینه شده برای تهیۀ کالاهای سبد مصرفی خانوارها در روستای بخش آباد دامغان،قبل و بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، تفاوت معناداری مشاهده شد. به عبارت دیگر نتایج تحقیق نشان می دهدکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، میزان بودجه خانوارهای جامعه مورد مطالعه برای تهیه کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار، روندی افزایشی را طی کرده است. بنابراین قانون انگل مبنی بر اینکه با افزایش درآمد میزان بودجه خانوارها برای تهیه کالاهای سبد مصرفی خانوارها دچار تغییر می شود نیز،مورد تأیید قرار گرفته زیراکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها،درآمد خانوارهای مورد مطالعه نیز دچار افزایش شده است، و متعاقب آن فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار ما بین سبد بودجه و هزینه خانوارها ی جامعه مورد مطالعه در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح تأیید می شود.
ـ مطابق با یافته های این تحقیق: مابین میزان رضامندی خانوارها از تأمین نیازهایشان در روستای بخش آباد شهرستان دامغان قبل و بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، تفاوت معناداری مشاهده شد. به عبارت دیگر نتایج تحقیق نشان می دهد که با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها میزان رضایت خانوارهای جامعه مورد مطالعه از تأمین نیازهایشان، روندی افزایشی را پیموده است و متعاقب آن فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار مابین میزان رضایت مندی خانوارها از تأمین نیازهایشان، بعد از طرح نسبت به قبل از طرح تأیید می شود.
ـ مطابق با یافته های این تحقیق: مابین سطح رفاه خانوارها در روستای بخش آباد شهرستان دامغان،قبل و بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها،تفاوت معناداری مشاهده شد. به عبارت دیگر نتایج تحقیق نشان می دهد که با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها وضعیت رفاه و بهزیستی خانوارهای جامعه مورد مطالعه، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و متعاقب آن فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت معنادار مابین سطح رفاه خانوارها ، در دو مقطع قبل و بعد از اجرای طرح تأیید می شود.
ـ مطابق با یافته های حاصل از انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی حاضر در زمینۀ متغیر وابسته یعنی سبد مصرفی خانوار مرکب از 4 بعد( رفتار مصرفی، سبد بودجه و هزینه، رضامندی از تأمین نیازها و و سطح رفاه خانوار)،قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، خرید و مصرف کالاهای سبد مصرفی خانوار توسط خانوارهای جامعۀ مورد مطالعه ـ میزان مخارج هزینه شده برای تهیۀ کالاهای سبد مصرفی خانوار(طبق قانون انگل) ، توسط آنها ـ میزان رضامندی از تأمین نیازها و همچنین سطح رفاه خانوارها که همگی ابعاد سبد مصرفی خانوار را در پژوهش حاضر تشکیل می دهند، گزینۀ «کم: 36درصد»، گزینۀ «متوسط: 63درصد» و گزینۀ «زیاد : تنها 1درصد» را به خود اختصاص داده اند، این در حالی است که این ارقام بعد از اجرای طرح بدین صورت می باشند: «گزینۀ متوسط: 69 درصد»، گزینۀ «زیاد: 30 درصد» و گزینۀ «کم: تنها 1 درصد» می باشد. که این ارقام نشان دهندۀ رضایت قابل ملاحظۀ خانوارهای جامعۀ مورد مطالعه از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در زمینۀ همۀ ابعاد متغیر وابسته می باشد.
ـ هم چنین در زمینۀ طرح هدفمند کردن یارانه ها ، به این خاطر که محقق بررسی روند تحولات متغیر وابسته را در دو مقطع زمانی (قبل و بعد از اجرای طرح هدفمنذی یارانه ها) به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته است،نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که: خانوارهای جامعۀ مورد مطالعه در زمینۀ کلّیۀ ابعاد متغیر وابسته، بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نسبت به قبل از آن،روندی افزایشی را طی کرده اند. بدین معنا که میزان خرید و مصرف کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار توسط آنها، میزان مخارج هزینه شده برای تهیۀ کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار توسط آنها ، میزان رضامندی آنها از تأمین نیازهایشان و هم چنین سطح رفاه و بهزیستی آنها، افزایش داشته است و این حکایت از این امر دارد که خانوارهای روستای بخش آباد شهرستان دامغان طرح هدفمند کردن یارانه ها را موفق ارزیابی کرده و از اجرای آن خشنود و راضی بوده اند و خواستار ادامۀ اجرای طرح می باشند.
محدودیت های تحقیق
ـ از جمله محدودیت ها در انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی حاضر می توان به پژوهش های بسیار کم انجام گرفته بر روی مقولۀ سبد مصرفی خانوار از منظر جامعه شناختی اشاره کرد، و این بدان علّت است که متغیر سبد مصرفی خانوار بیشتر در پژوهش های اقتصادی و در مقایسه با متغیرهای اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته است تا پژوهش های اجتماعی و دقیقاً به همین علّت، بررسی روند تأثیرات این متغیر در یک پژوهش اجتماعی و ارزیابی آن از منظر جامعه شناختی بسیار کار مشکلی بود. مخصوصاً در زمینۀ نگارش مبانی نظری، محقق با محدودیت های بسیاری مواجه بود، زیراکه اکثر قریب به اتفاق نظریات راجع به سبد مصرفی خانوار، نظریاتی اقتصادی بودند که در یک پژوهش اجتماعی کاربردی نداشتند.
ـ هم چنین از جمله محدودیت های دیگر این تحقیق می توان به پژوهش های کم انجام گرفته در زمینۀ طرح هدفمندی یارانه ها اشاره کرد،زیراکه این طرح تقریباً طرح تازه و جدیدی است که در حال اجرا می باشد و همین تازگی باعث محدود بودن منابع در مورد آن است. در نتیجه موضوع این پژوهش در قیاس با بسیاری از موضوعات دیگر در حوزۀ علوم اجتماعی از لحاظ نظریه پردازی و کنکاش علمی و وجود منابع و کتب علمی با محدودیت روبروست و این یکی از مشکلات محقق برای بسط نظری، سنجش و دست یابی به سطح تحلیل و تفسیر گسترده بود.
ـ آخرین موردی را که می توان به عنوان یکی از مشکلاتی که در انجام این پژوهش محقق با آن مواجه بوده مطرح کرد، مربوط به تکمیل و پر کردن پرسش نامه ها می شود. از آنجا که بعضی از سرپرستان خانوارها در روستای مورد مطالعه ـ که واحد تحلیل ما در پژوهش حاضر بودند ـ سواد خواندن و نوشتن نداشتند و یا اینکه تحصیلاتی در حدّ ابتدایی داشتند، محقق خود مجبور به خواندن سؤالات پرسش نامه برای افراد و تکمیل پرسش نامه ها با توجه به پاسخ های افراد جامعه بود. هم چنین بعضی از سرپرستان حاضر به پاسخ گویی به برخی سؤالات نمی شدند و خصوصاً افراد سالخورده، معنا و مفهوم برخی سؤالات را به طور واضح متوجه نمی شدند، لذا محقق خود باید علاوه بر خواندن از روی سؤالات، معنا و مفهوم آنها را نیز برای بعضی از پاسخگویان تشریح می کرد، که این کار بسیار وقت گیر، انرژی بر و مشکلی بود.
پیشنهادات تحقیق
محقق با توجه به نتایج بدست آمده از انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی حاضر و اهمیت مقولۀ طرح هدفمند کردن یارانه ها و نیز اهمیت سبد مصرف خانوار اقشار روستایی جامعه،پیشنهاداتی را به شرح زیر مطرح می کند:
ـ ضرورت توجه به مقولۀ طرح هدفمند کردن یارانه ها که هم اکنون در کشور در حال اجرا می باشد و بررسی ابعاد مختلف آن به عنوان یکی از موضوعات داغ و روز جامعه به خصوص در پژوهش های اجتماعی و همچنین اقتصادی از مهمترین ضرورت ها می باشد. زیرا همانطورکه در فصول قبلی ذکر شد این طرح، طرحی است که به طور حتم به شدّت بر زندگی تمامی مردم این مرزوبوم و همچنین تمامی بخش های اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود. یکی از ابعادی که می توان تأثیر این طرح را بر روی آن مورد ارزیابی قرار داد سبد مصرفی خانوار اقشار روستایی است که محقق در این پژوهش با انتخاب یکی از روستاهای کشور به عنوان جامعۀ مورد مطالعه به بررسی آن پرداخته و به نتایج مثبت و قابل ملاحظه ای در خصوص اجرای طرح دست یافته است. لذا اولین پیشنهاد محقق در پژوهش حاضر این است که شرایطی از طریق دانشگاه ها،مراکز نظرسنجی،سازمان هدفمندی یارانه ها،بخش خصوصی و … محقق شود تا پژوهشگران اجتماعی بتوانند سایر روستاهای کشور را نیز در خصوص ابعاد مختلف اجرای طرح هدفمندی مورد ارزیابی قرار داده و به نتایجی دست یابند. زیراکه اقشار روستایی به عنوان یکی از اقشار تأثیرگذار و زحمت کش در کشور هستند که بررسی روند تحولات زندگی آنها لازم و ضروری است.
ـ نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که خانوارهای روستای مورد مطالعه رضایت و خشنودی بسیار زیادی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها دارند،زیراکه میانگین خرید و مصرف کالاهای سبد مصرفی خانوار توسط افراد روستای مورد مطالعه و میانگین مخارج هزینه شده برای تهیۀ کالاهای سبد مصرفی خانوار توسط آنها،بعد از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای طرح افزایش یافته بود و این بدان معناست که با افزایش درآمدی که حاصل از اجرای طرح هدفمندی است،آنها می توانند بودجۀ بیشتری را برای خرید کالاها و خدمات سبد مصرفی و هم چنین استفاده از آنها صرف کنند. همین امر رضایت آنها از تأمین نیازهایشان و همچنین سطح رفاه آنها را نیز افزایش داده است. زیرا طبق نتایج بدست آمده میزان رضایت مندی خانوارهای روستای مورد مطالعه از تأمین نیازهایشان، بعد از اجرای طرح نسبت به قبل از آن افزایش داشته و متعاقب آن سطح رفاه خانوارها در روستای مورد نظر نیز با توجه به 3 مقولۀ ذکر شده افزایش یافته است. بنابراین با توجه به افزایش رفاه و بهزیستی و رضایت خانوارهای روستای مورد مطالعه، محقق خواستار ادامۀ اجرای طرح در شرایط حاضر می باشد، بدین خاطر که این طرح از زمان شروع تا به حال گریبان گیر مشکلات متعدّدی بوده است که حتی گاهی زمزمه هایی در مورد قطع شدن اجرای آن نیز شنیده می شد. لذا با توجه به ثبات نسبی این طرح، پیشنهاد محقق ادامۀ اجرای طرح در روستاهای کشور می باشد و اینکه حتّی اگر شرایطی رخ دهد که امکان اجرای طرح در مناطق شهری دیگر فراهم نباشد،ولی در روستاها اجرای آن با ممانعت روبرو نشود.
ـ و اما به عنوان پیشنهاد آخر، محقق در پژوهش حاضر متوجه این موضوع شد که برخی از سرپرستان خانوارها به دلایل متعدّد از جمله اعتیاد، شایستگی دریافت مبلغ نقدی واریزی به حسابشان را نداشتند و اعضای خانوادۀ آنها خصوصاً همسرانشان از اینکه مبلغ موردنظر به حساب شوهرانشان واریز می شود رضایت نداشتند. لذا محقق پیشنهاد می کند که ضمن شناسایی خانوارهای بدسرپرست که سرپرستان آنها شایستگی لازم برای دریافت مبلغ واریزی را ندارند ـ هم در روستاها و هم در مناطق شهری ـ شرایطی فراهم شود تا یارانۀ این خانوارها به حساب همسرانشان پرداخت شود و یا در فقدان همسر، راه حلّ دیگری برای پرداخت مبلغ مورد نظر انتخاب شود.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی با ما در ارتباط باشید.