انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای
در راستای آموزش انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای در این بخش نمونه نتیجه گیری پایان نامه ارائه شده است که در سال 93 در دانشگاه علامه به سرانجام رسیده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای می توانند با ذکر منبع از این پایان نامه در نگارش پایان نامه خود استفاده نمایند.
نتیجه گیری
با توجه به چارچوب نظری در انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای حاضر و یافته های تحقیق، پیام رسانه ای در سه لایه عمل می کند. به این ترتیب که در لایه اول مخاطب خود را ملزم می کند در استفاده از رسانه ها جیره مصرف داشته باشد و با توجه به نتایج به دست آمده از مؤلفه میزان دسترسی و استفاده از رسانه که در رتبه اول مؤلفه های سواد رسانه ای است در می یابیم که فرهنگیان به صورت فعالانه و بر اساس نیاز و انگیزه ها، ارزش ها، علایق و نقش اجتماعی خود رسانه مناسب را انتخاب و فعالانه به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را برای آنها فراهم سازد.
یافته ها در این پژوهش نمایانگر این است که در میان فرهنگیان شهر تهران شاغل در مقطع متوسطه با نرخ بالای استفاده از رسانه ها مواجه هستیم که نه تنها اولین رسانه تجسم شده در ذهن آنها تلویزیون بود بلکه نرخ مصرف بالایی را در استفاده از رسانه ها را، تلویزیون به خود اختصاص داده است که این امر نشانگر جایگاه تلویزیون به عنوان منبعی برای اکثر فرهنگیان در زمینه های گوناگون می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که اکثر فرهنگیان با وجود تکثر منابع رسانه ای، همچنان از تلویزیون به عنوان اولین رسانه برای دریافت فهم نهایی از واقعیت، استفاده می کنند.
همچنین با توجه به نتایج تحقیق و سطح سواد رسانه ای متوسط اکثر فرهنگیان این قشر با توجه به ویژگی های پیام دهنده ، برخی از پیام ها که مطلوب مخاطبان است برگزیده و بقیه پیام ها را نادیده می گیرند و آنچه را می خواهند ببینند و بشنوند، انتخاب می کنند.
نتیجه دیگر تحقیق بیانگر بالابودن مؤلفه تفکر انتقادی نسبت به سایر مؤلفه های سواد رسانه ای در بین فرهنگیان است که در نظریه تامن بالاترین سطح سواد رسانه ای است که خود نشانگر رویکرد استفاده و خشنودی و متضمن تغییر کانون توجه از مقاصد ارتباط گر به مقاصد دریافت کننده است و این جنبه از سواد رسانه ای توان پیش بینی کننده ای قوی برای شناسایی نیازها و انتظارات مخاطبان را فراهم می آورد.
همچنین، با توجه به مؤلفه های سواد رسانه ای و نتایج پژوهش، تفکر انتقادی که مهمترین مؤلفه سواد رسانه ای بود در بالاترین رتبه قرار دارد که این امر تایید کننده نظریات دیگر ارتباطات مرتبط با تفکر انتقادی در نزد پاسخگویان است. بر اساس یافته های پژوهش، در میان مفاهیم سازنده تفکر انتقادی، مفهوم بازنمایی محتوا بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد.
نتایج دیگر این پژوهش تایید کننده نظریه اقتصاد سیاسی رسانه است که بر اساس آن، رسانه ها ابزاری جهت گسترش بازار و منافع طبقه حاکم هستند. رسانه ها در واقع به گونه ای به تولید دانش می پردازند که منافع و سودهای کلان این طبقه را تضمین کنند. تضمین منافع طبقاتی باعث از بین رفتن استقلال رسانه ها و به زیر سلطه منافع اقتصادی سیاسی طبقه حاکم رفتن، نادیده گرفتن جنبه های انسانی فقر و تنگدستی اقشار وسیعی از مردم متعلق به طبقات پایین جامعه، توجه به بازارهای کلان اقتصادی و ترس از سرمایه گذاری های رده میانی می گردد.نتایج پژوهش حاکی از این مطلب است که فرهنگیان با ملزومات اقتصاد سیاسی رسانه ها به خوبی آشنایی دارند و بر این اساس با پیامهای رسانه ای، مواجهه و اقدام می کنند.
بر اساس نظریه زبان و ایدئولوژی، ایدئولوژی ها به گونه ای غیر مستقیم یعنی از طریق نگرش ها و دانش، نحوه طراحی فعالیت های اجتماعی و درک آنها از سوی مردم و در نتیجه ساختارهای گفتار و نوشتار را نیز کنترل می کنند. آنها بر ای باور بودند که رابطه تعیین کننده ای میان فرآیندهای ایدئولوژیک و زبان شناسی وجود دارد؛ بدین معنی که انتخاب واژگانی (زبان شناسی) روزنامه نگاران و مترجمان مطبوعاتی می تواند حامل معنی و باور ایدئولوژیک باشد. یافته های پژوهش نشانگر این است که فرهنگیان، رمزها و قواعد و تکنیک های مختلف به کاررفته در پیام های رسانه ای و شیوه های متقاعد کردن و سرگرم کردن و تحت تاثیر قراردادن رسانه ها را به خوبی تشخیص داده و ایدئولوژی های خاص پنهان در پیامها را به خوبی تشخیص می دهند.
همچنین، نتایج دیگر در انجام پایان نامه مدیریت رسانه حاضر تایید کننده نظریه گفتمان و قدرت و تشخیص آن توسط فرهنگیان در مورد پیام های رسانه ای است که بیان می کند، گفتمان ها اعمالی هستند که به طور نظام مند سوژه هایی را شکل می دهند که خود سخن می گویند. گفتمان ها در مورد سوژه ها صحبت نکرده و هویت آنها را تعیین نمی کنند، بلکه آنها سازنده سوژه ها و موضوع ها بوده و در فرآیند پیچیده این ساختن، مداخله خود را پنهان می کنند. گفتمان ها نه تنها بر بسترها، بلکه بر خود گفتمان ها اثر می گذارند. تاثیرگذاری گفتمان ها بر سوژه ها، گفتمان ها و بسترها، عمدتاً به طور نامرئی و ناآشکار است. این تاثیر گذاری غالباً در قالب های طبیعی و عادی زندگی روزمره روی می دهد.
در کل، نتایج حاصل از انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای حاضر نشان داد که اکثریت فرهنگیان شهر تهران در مقطع متوسطه سطح سواد رسانه ای متوسطی دارند و فرهنگیان دارای مدرک بالاتر از کارشناسی ارشد نسبت به همکاران خود با مدارک دیگر سطح سواد رسانه ای بالاتری دارند. دیگر اینکه سطح سواد رسانه ای فرهنگیان زن نسبت به فرهنگیان مرد بالاتر است. همچنین بیشترین افراد دارای سواد رسانه ای در بین فرهنگیان در مقطع سنی 41 تا 50 سال است.
مهمترین نتیجه تحقیق حاضر بالابودن میانگین رتبه ای مؤلفه تفکر انتقادی نسبت به سایر مؤلفه های سواد رسانه ای است. با توجه به نتایج به دست آمده و برای پیشبرد این موضوع، برای آینده پیشنهاداتی در ادامه تحقیق ذکر شده است.
موانع ومشکلات در انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای حاضر
در انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای حاضر پژوهشگر با موانعی رو به رو بود که مهمترین آنها ذکر می شود:
1-منابع به خصوص به زبان فارسی بسیار اندک بود و بعضاً منابع محدود و موجود مطالبی شبیه به یکدیگر داشتند.
2-برخی منابع که در سایت های اینترنتی دسترسی به آنها ممکن بود به زبان انگلیسی بوده و معتبر بودن آنها با برگردان آنها به فارسی میسر می شد که وقت زیادی را به خود اختصاص می داد.
3-به دلیل صرفه جویی در وقت و همچنین قابلیت مقایسه بین تحقیق حاضر و تحقیق صورت گرفته توسط آقای یاسین خدامرادی با موضوع بررسی سطح سواد رسانه ای فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری از طراحی مجدد پرسشنامه خودداری شده و از پرسشنامه ای که ایشان از آن در تحقیق خود طراحی و استفاده کرده بودند استفاده گردید.
4-پرسشنامه استفاده شده برای قشر فرهنگیان درنظر گرفته شده بود که به نوعی تحت سلطه دولت هستند به همین دلیل طبیعی بود که پاسخگویان با سوالات به صورت محافظه کارانه جواب بدهند.
5- حجم داده ها برای ورود به نرم افزار spss بسیار بالا بود به طوری که برای هر نمونه آماری 102 رکورد وارد می شد که با توجه به نمونه 384 نفری پژوهش حجم زیادی داشت که انجام دادن آن بسیار وقت گیر و سخت بود.
پیشنهادهای تحقیق
1- با توجه به اینکه میزان سواد رسانه ای فرهنگیان شهر تهران شاغل در مقطع متوسطه در سطح متوسط برآورد شده است، برای بالابردن سطح سواد رسانه ای آنان، نیاز به برگزاری دوره های ضمن خدمت ویژه کارکنان دولت به ویژه فرهنگیان با موضوع سواد رسانه ای بیشتر ضرورت پیدا می کند.
2-با توجه به نتایج تحقیق مهارت های زبان(شنیداری، نوشتاری، خواندنی و گفتاری) در حد متوسط می باشد که به منظور بالابردن این سطح نیاز به برگزاری کلاس های آموزش زبان برای بالا بردن این مهارت ها می باشد. این نیاز به افزایش مهارت های زبانی سلطه این زبان ها در فضاهای رسانه ای از طریق آموزش همگانی به طور کاربردی و عملی است.
3-با توجه به نتیجه تحقیق که نشانگر میزان بالای استفاده از تلویزیون در میان فرهنگیان است و این مطلب که تلویزیون اصلی ترین رسانه شکل دهنده فهم نهایی واقعیات است، نیاز به اختصاص زمان هایی در تلویزیون به برنامه های آموزش سواد رسانه ای می باشد.
4- با توجه به نتایج تحقیق مهارت رایانه ای فرهنگیان شهر تهران در مقطع متوسطه در سطح متوسط می باشد نیاز است همه فرهنگیان در کلاسهای مهارت های رایانه ای شرکت کرده و توانایی های خود را افزایش دهند.
5-پیشنهاد می شود یک مرکز تخصصی سواد رسانه ای ملی با هدف افزایش مهارتهای مربوط به سواد رسانه ای و انجام پژوهش های بیشتر و همه جانبه توسط اشخاص متخصص در بخش های مختلف بخصوص در مورد قشر فرهنگیان جامعه ایجاد شود تا بدین وسیله به صورت نظام مند و حرفه ای و علمی به موضوع سواد رسانه ای در کل کشور پرداخته شود.
در پایان امید است تا یک مرکز تخصصی مستقل ملی به صورت علمی با هدف افزایش مهارت های مرتبط با سواد رسانه ای با همکاری دولت، اساتید، متخصصان فن، پژوهشگران و صاحب نظران این رشته و همکاری دانشجویان ایجاد شده تا ایران هرچه سریعتر در این موضوع شاهد پیشرفت و تحول در تک تک افراد جامعه خود باشد.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای با ما در ارتباط باشید.