انجام پایان نامه با موضوع افت تحصیلی دانشجویان
در راستای آموزش انجام پایان نامه با موضوع افت تحصیلی دانشجویان در این بخش نمونه فصل 5 ارائه شده است که علاقه مندان به انجام پایان نامه با موضوع افت تحصیلی دانشجویان می توانند باذکر منبع از آن در انجام پایان نامه جامعه شناسی خود استفاده نمایند. انجام پایان نامه با موضوع افت تحصیلی دانشجویان حاضر در سال 90 در دانشگاه علامه به سارنجام رسیده است.
متغیر معدل دانشجویان ایثارگردانشگاه شهید باهنر کرمان
بر اساس جدول (4-1-7) بیشترین فراوانی با 4/55 درصد مربوط به دانشجویانی است که معدل آنها بین 13 تا 16 می باشد که از نظر پیشرفت تحصیلی در وضعیت متوسط قرار دارندو 9/17 درصد از دانشجویان دارای معدل 16-19 می باشند که از نظر تحصیلی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و 2/25 درصد از دانشجویان دارای معدل 10 تا 13 هستند که می توان گفت از نظر وضعیت تحصیلی دچار افت تحصیلی هستند.
متغیر تعداد مشروطی دانشجویان ایثارگر دانشگاه شهید باهنر کرمان:
بر اساس جدول (4-1-8) بیشترین فراوانی با 4/64 درصد مربوط به دانشجویانی است که مشروطی نداشته و از این نظر وضعیت مطلوبی قرار دارند و 35 درصد از دانشجویان بین 1 تا 5 مشروطی داشته اندکه نشان دهنده افت تحصیلی آنها می باشد.
ج- در این بخش ما به متغیر های مستقل تحقیق در قالب نظریه سرمایه فرهنگی و نظریه سرمایه اجتماعی شبکه به عنوان نظریه پشتیبان خواهیم پرداخت.
شاخص فعالیتهای فرهنگی
بر اساس جدول (4-2-13) بین دو متغیر فعالیتهای فرهنگی و معدل دانشجویان ایثارگر رابطه معنی داری وجود دارد . سطح معنی داری فعالیتهای فرهنگی 047/0 می باشدو همچنین ضریب همبستگی آنها 135/0 بوده که نشان دهنده رابطه مستقیم بین دو متغیر فوق است بنابراین فرضیه ارتباط بین فعالیتهای فرهنگی و افت تحصیلی تایید می شود.
بنابراین فرضیه ارتباط بین فعالیتهای فرهنگی و افت تحصیلی تایید می شود.
در همین رابطه بوردیو معتقد است که فرهنگ متعالی نوعی سرمایه فرهنگی است و شامل فعالیتهایی است که با درجه بالایی از تفکر همراه است و مدرسه از دانش آموز انتظار دارد که از ظرفیت بالایی برای جذب و درونی سازی مجموعه عناصر فرهنگ متعالی برخوردار باشد. همانند دیگر انواع سرمایه توزیع سرمایه فرهنگی نیز در جامعه یکسان و برابر بین گروههای اجتماعی مختلف صورت نگرفته است (بوردیو 1973 به نقل از شارع پور ) بدین ترتیب بر اساس نظریه سرمایه فرهنگی ،تاثیر خواستگاه اجتماعی خانواده بر موقعیت تحصیلی فرزند ناشی از نوع و میزان منابع فرهنگی است که والدین برای فرزندان خود فراهم می کنند (گراف و دیگران 2000 به نقل از شارع پور لامونت ولاور 1988 به نقل از همان منبع ) معتقدند که بخش مهمی از سرمایه فرهنگی را علایم فرهنگی با منزلت نظیر رفتارها،ذائقه ها و نگرشها تشکیل می دهند که افراد از این علایم طراحی شده که موفقیت فرزندان گروههای مسلط را تضمین کند، به عبارت دیگر دانش آموزانی که دارای سبک زبانی،ترجیحات زیباشناختی و شیوه تعاملی مسلط هستند مورد تشویق معلمان قرار می گیرند . بدین ترتیب دانش آموزان نا آشنا با مظاهر فرهنگ و هنر نظیر موسیقی ،موزه ،ادبیات مدرسه را محیطی بیگانه و حتی متخاصم می يابند.
از آن سو دانش آموزان دارای سرمایه فرهنگی بالا به راحتی می توانند با معلمان خود ارتباط برقرار کنند و هرگز محیط آموزشی را متخاصم احساس نمی کنند (فارکاش 1996) اگر چه بین متغیر فعالیتهای فرهنگی و معدل دانشجویان ارتباط معنی داری وجود دارد اما با توجه به عدد بدست آمده یعنی 047/0 این رابطه قوی نیست . از جمله دلایل آن می توان به میزان برخورداری افراد طبقه ممتاز جامعه از منابع و امکانات فرهنگی بیشتر نسبت به طبقات پایین اشاره کرد.
با توجه به جدول (4-1-9) 70 درصد والدین دانشجویان ایثارگر درآمدی کمتر از 700 هزار تومان دارند و همچنین با توجه به جدولهای (4-1-10) و (4-1-11) میزان تحصیلات70 درصد پدرها دیپلم و کمتر می باشد و بیش از 90 درصد از مادرهای دانشجویان ایثارگر دارای سطح تحصیلات دیپلم وکمتر هستند. از طرف دیگر چون دانشجویان ایثارگر در رشته های مختلف مشغول به تحصیل هستند مانند رشته های علوم انسانی و ریاضی یا علوم طبیعی و کشاورزی برای موفقیت تحصیلی نیاز به منابع فرهنگی متناسب با رشته تحصیلی و امکان دسترسی آسان به آنها است این منابع شامل کتاب – مجله و روزنامه – استفاده از وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو و تلویزیون و اینترنت و بازدید از موزه ها و شرکت در فعالیتهای هنری ،ورزشی و سایر فعالیتهایی که در ارتباط با موفقیت تحصیلی دانشجویان است که با سوالات 15 تا 27 سنجیده شده است می باشد . البته در ابتدا مجموع سوالات فوق در ارتباط با معدل دانشجویان معنی دار نبود.اما با حذف سوال شماره 19 که نمره منفی داشت سطح معنی داری سوالات فوق کمتر از 05/0 شد. منابع فرهنگی که بوردیو و سایرین پیشنهاد کرده اند مانند ادبیات کلاسیک و غیره از طریق خانواده های طبقه بالای جامعه در اختیار فرزندان قرار می گیرد که شامل دانش آموزان ابتدایی ،راهنمایی و متوسطه و دانشجویان هم می شود بنابراین باید ابتدا خانواده یعنی والدین شناسایی شده باشد. و در مرحله بعد امکان تهیه آن در جامعه موجود باشد البته فراوانی و در دسترس بودن فعالتیهای فرهنگی در جوامع صنعتی با کشورهای در حال توسعه متفاوت است.
شاخص دانش فرهنگی
شناخت شخصیت های فرهنگی ،دانشمندان ،سیاستمداران ،شاعران و هنرمندان از جمله شاخص های دانش فرهنگی است. سئوالات 29 تا 36 پرسشنامه مربوط به دانش فرهنگی می باشد.
شاخص زبان
مهارتهای کلامی و دامنه لغات جزء سرمایه فرهنگی محسوب می شوند و سوالات 30 تا 32 مربوط به دامنه لغات و مهارتهای کلامی دانشجویان ایثارگر می باشد. آشنایی با اصطلاحات علمی در یادگیری آسان موثراست همچنین در به خاطر سپردن مطلب علمی و تقویت حافظه بلندمدت موثر می باشد. هر چه شبکه مفاهیم دانش آموز و دانشجویان وسیعتر باشد و مفاهیم ارتباط بیشتری با هم داشته باشند یادگیری بهتر و در نتیجه موفقیت تحصیلی دانشجویان را به همراه دارد. البته زبان یا مهارتهای کلامی در آزمون با معدل معنی دار نبودند همانطور که قبلا نیز اشاره شد سرمایه فرهنگی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی و مالی در جامعه مشهود نیست و بیشتر در اختیار افراد و طبقات ممتاز جامعه قرار دارد و ازطرف دیگر ارتباط منابع فرهنگی موجود در جامعه با نیاز های علمی دانش آموزان و دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی آنها بسیار ضعیف بوده و شاید عملا کاربردی نداشته باشد. اما این موضوع در ارتباط با رشته های علوم انسانی می تواند متفاوت باشد.
از آنجائیکه ما از نظریه سرمایه اجتماعی شبکه بعنوان نظریه پشتیبان استفاده کردیم و در این قسمت ما حمایت اطلاعاتی و مشورتی والدین و بنیاد شهید را از دانشجویان ایثار گر مورد سنجش قرار دادیم چون هیچکدام از این شاخص ها با معدل و مشروطی رابطه معنی داری نداشتند این گمان تقویت می شود که خانواده ها برای در اختیار قرار دادن امکانات و منابع فرهنگی برنامه مدون و مستمری ندارند و از طرف دیگر بنیاد شهید هم نتوانسته شرایط و امکانات مورد نیاز دانشجویان را فراهم نماید . همچنین در مصاحبه های حضوری معاونت فرهنگی بنیاد به این موضوع بطور ضمنی اشاره میکنند. از آنجا که در این تحقیق ما سعی در بررسی امکانات بالفعل و در دسترسی دانشجویان ایثارگر را داشتیم این منابع از تنوع کمی در جامعه برخوردار است.
نظریه سرمایه اجتماعی شبکه
از مولفه های نظریه سرمایه اجتماعی شبکه که در انجام پایان نامه با موضوع افت تحصیلی دانشجویان حاضر در ارتباط با افت تحصیلی دانشجویان ایثارگر از آنها استفاده کردیم 1.حمایت مالی 2.حمایت اطلاعاتی 3.حمایت مشورتی 4.حمایت عاطفی است.بسیاری از نیازهای دانشجویان ایثارگر از طریق خانواده و حمایت هایی که والدین از آنها می نمایند پاسخ داده می شود و نهاد بنیاد شهید نقش پیشتیبانی را ایفا می کند.
حمایت مالی خانواده و بنیاد شهید از طریق پرسشهایی 41 تا 45 مورد سنجش قرار گرفت اگر چه حمایت مالی خانواده و بنیاد شهید با معدل دانشجویان ایثارگر رابطه معنی داری ندارد اما حمایت مالی بنیاد با تعداد مشروطی دانشجویان رابطه مستقیم و معنی داری دارد. احتمالا حمایت مالی به میزانی که در معدل دانشجویان تاثیر چشم گیری داشته باشد نبوده و یا اینکه منابع مالی که در اختیار دانشجو قرار گرفته به نحوی صرف اموری غیر از آموزش و تقویت بنیه علمی دانشجویان شده است. با توجه به جدول (4-1-42) بیش از 50 درصد از دانشجویان از حمایت مالی بنیاد شهید به میزان اندکی استفاده کرده و 27 درصد به میزان متوسط و تنها 14 درصد از حمایت مالی کافی برخوردار بوده اند . این موضوع در مورد خانواده بر عکس است یعنی 70 درصد در حد متوسط و 12 درصد بر میزانی کمی وابسته به خانواده اند.
مولفه حمایت اطلاعاتی از طریق سوالات 39 تا 41 مورد سنجش قرار گرفت ،بین معدل و حمایت اطلاعاتی خانواده و بنیاد شهید رابطه معنی داری وجود ندارد.
در زمینه حمایت اطلاعاتی خانواده از دانشجویان تفاوت معنيداري وجود ندارد. اما با توجه به جدول های (4-1-4) و (4-1-41) حمایت اطلاعاتی بنیاد شهید و ستاد ایثارگران دانشگاه از دانشجویان در حد انتظار نبوده است چرا که 7/3 درصد از دانشجویان در حد مطلوب و 4/10 درصد در حد متوسط و 86 درصد در حد کم از خدمات این ستاد استفاده کردند و 56 درصد اصلاً از خدمات ستاد ایثارگران استفاده نکردند.
حمایت عاطفی خانواده و دوستان و اساتید با معدل دانشجویان رابطه معنی داری نداشته اما حمایت عاطفی اساتید با تعداد مشروطی رابطه معکوس و معنی داری دارد.تشویق اساتید دانشگاه در ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان ایثار گر موثر است و انگیزه بالا در رابطه با یادگیری هم نقش علت را بازی می کند و هم نقش معلول بین حمایت مشورتی بنیاد شهید و خانواده با معدل دانشجویان رابطه معنی داری وجود ندارد. البته در این زمینه نقش بنیاد شهید در قالب واحد ایثارگران دانشگاه مهمتر از خانواده است و چنانچه دانشجویان ایثارگر رابطه بهتری با ستاد ایثارگران داشته باشند نتیجه بهتری حاصل ميشود به نظر می رسد که نیمی از دانشجویان به طور مستمر به ستاد ایثارگران مراجعه می نمایند.
پیشنهادات
یافته های حاصل از انجام پایان نامه با موضوع افت تحصیلی دانشجویان حاضر در مورد ابعاد سرمایه فرهنگی دانشجویان ایثار گر و رابطه آن با افت تحصیلی نشان دهنده این موضوع است که فعالیتهای فرهنگی به واسطه خصوصیاتی از قبیل کار عملی و درگیری مستقیم دانشجویان با موضوعات مورد علاقه و همچنین توام بودن یادگیری از دیدگاه عقلائی با جنبه های هنری و احساس برای دانشجویان دارای جاذبه بیشتری نسبت به ابعاد دیگر سرمایه فرهنگی از قبیل زبان و مهارتهای کلامی و بعد دانش فرهنگی یعنی صرفا خواندن متون کلاسیک است. از طرفی ساز و کار برای آشنایی و استفاده از منابع فرهنگی برای دانشجویان ایثار گر در دانشگاه پیش بینی شده است . نکته مهم برنامه ریزی دقیقتر و ایجاد ارتباط مستمر و نزدیک بین ستاد ایثارگران دانشگاه و دانشجویان ایثارگر است . از جمله پیشنهادات تشویق دانشجویان به شرکت در کارهای گروهی و پرهیز از فردگرایی و رقابت های فردی است همچنین پیشنهاد می شود بنیاد شهید حمایت های مالی موثرتری از دانشجویان داشته باشد جلب همکاری اساتید محترم دانشگاه و مشارکت آنها در فعالتهای ورزشی،هنری ،علمی و سیاسی دانشجویان با توجه به تخصص و رشته تحصیلی ایشان.
پیشنهاد می شود از جا به جایی سریع مدیران و کارکنان ستاد ایثارگران که مانع برنامه ریزی بلند مدت و مستمر است پرهیز شود
جلب مشارکت والدین و حمایت مالی آنها از فعالتهای فرهنگی دانشگاه از آنجائیکه برنامه های فرهنگی دانشگاهها برای دانشجویان ایثارگر در قالب ستاد شاهد و ایثارگران اجرا می شود بهتر است توجه بیشتری به روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشجویان به عمل آید.
پيشنهاد ميشود در زمينه سرمايه فرهنگي و شناسايي منابع فرهنگي بهخصوص منابع فرهنگي ديني و سازوكارهايي كه اين منابع در دانشگاه در اختيار دانشجويان قرار ميگيرد در سطح كارشناسيارشد و دكتري تحقيق و بررسي مفصلتري انجام شود.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه با موضوع افت تحصیلی دانشجویان با ما در ارتباط باشید.