انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری
انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری ارائه شده در این بخش در سال 92 در دانشگاه علامه به سرانجام رسیده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری می توانند با ذکر منع از این متن در انجام پایان نامه خود استفاده نمایند.
یافته های حاصل از انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری
با توجه به نتایج حاصل از انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری و از تحلیل پرسشنامه ها ، ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان که همان والدین دانش آموزان بوده اند ، به شرح زیر است :
75.8% از پاسخگویان را مادران و 24.2% پاسخگویان را پدران خانواده تشکیل می دادند یعنی تعداد پاسخگویان مادر حدود 3 برابر بیشتر از پاسخگویان پدر بوده است که احتمالا این مسئله ناشی از این ست که حدود 70% مادران خانواده در خارج از منزل شاغل نبوده و دارای فرصت بیشتری برای فرزندان خود هستند.
حدود 60.2 % خانواده ها دارای 2 فرزند و 19.3% دارای یک فرزند و 20.5 % دارای بیش از 2 فرزند هستند که نمایانگر کوچک شدن حجم خانواده ها نسبت به سال های دورتر می باشد(همانطور که در فصل دوم بحث شد می باشد).
در جامعه آماری مورد مطالعه بیشترین مدرک تحصیلی دیده شده در بین والدین مدرک دیپلم و سپس مدرک کارشناسی می باشد سطح تحصیلی پایین تر از مدرک دیپلم بسیار کم دیده شد ، که نسبت به زمان های گذشته دارای تغییر می باشد به عبارت بهتر خانواده ها از سطح تحصیلی بالاتر برخوردار گشته اند و همانطور که مشاهده می شود مانند مسائل جمعیت شناختی مطرح شده در فصل دوم می باشد که دارای تغییرات اساسی بوده ولی میزان مادران شاغل 30% بوده است (که البته قابل توجه است ).
پاسخگویان مقصد آخرین سفر خود را بیان نموده و مشاهده شد که بیشترین میزان سفر های تفریحی به شهر های شمالی و سپس به مقصد کیش بوده است ، که به نظر می رسد این دو مقصد ساحلی تفریحی ترین مقاصد برای جامعه آماری مورد مطالعه بوده است و می توان نتیجه گرفت که گردشگری ساحلی ، تفریحی ترین نوع گردشگری برای این جامعه آماری بوده است و فقط برای 24% خانواده ها این مقصد انتخابی ، اولین سفر آن ها به آن جا بوده است و سایرین برای چندمین بار ، به این مقاصد سفر کرده بودند و با توجه به نتایج بدست آمده حدود 94.4% از خانواده ها اعلام کرده اند که بازهم به این مقاصد سفر خواهند کرد و فقط 5.6% از پاسخگویان حاضر به بازگشت به مقصد انتخابی خود نبوده اند.
65.8% پاسخگویان اذعان داشته اند که پیشنهاد دهنده ی آخرین سفر تفریحی آن ها ، تمام خانواده بوده و همانطور که مشاهده می شود و مورد انتظار بود، دیگر پدران به تنهایی پیشنهاد دهنده ی اصلی نیستندو همسران و فرزندانشان نیز در این عرصه ، مشارکت و فعالیت دارند. البته در مواردی بسیار اندک پیشنهاد دهنده ی اصلی آخرین سفر فرزندان به تنهایی بوده اند که همین مسئله حاکی از تأثیر فرزندان بر تصمیم گیری است .
در پرسش پیشنهاد دهنده ی مقصد تحلیل ها نشان می دهد که مادر خانواده با 43.7 درصد بیشترین تأثیر را در ارائه مقصد مورد نظر داشته است و سپس پدرها با31.1% دارای بیشترین تأثیر بوده اند و در 25.1% فرزندان پیشنهاد دهنده مقصد سفر تفریحی بوده اند که باز این نتیجه نیز حاکی از این است که صدای فرزندان در خانواده شنیده می شود و موثر هستند.
گزینه های دیگر در انتخاب مقصد پرسش دیگری بود در 44.1% موارد گزینه ی دیگری انتخاب نشده و اولین گزینه مورد تایید قرار گرفته بود و 55.9% مقاصد پیشنهادی دیگری داشته که بیشترین مقصد پیشنهادی جایگزین ، شهر مقدس مشهد بوده است که این مقصد ، مقصدی زیارتی می باشد ( البته خاطر نشان می شوم که در بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه این مرحله ، مرحله ارزیابی گزینه ای جایگزین ، وجود نداشته است). در پاسخ به پرسشی که چه کسی مخالف مقصد مورد نظر بوده است در 68.5% از مواردهیچ یک از افراد خانواده ابراز مخالفت نداشته و 7.5% مادرها با بیشترین درصد مخالفت گرینه مقصد مورد نظر را برای این سفر رد کرده بودند.
تحلیل داده ها نشان می دهد که تصمیم نهایی انتخاب مقصد در 35.6% خانواده به صورت مشترک و 35% با پدر خانواده 19.4% با مادر خانواده وبوده است و تنها 5.6% تصمیم نهایی با یکی از فرزندان بوده است که می توان نتیجه گرفت که فرزندان خانواده اگرچه به صورت خاص تصمیم گیرنده نهایی نبوده اند اما در حاشیه نیز قرار نگرفته و مانند سایر اعضای خانواده در آن دخیل بوده اند.
حدود 82.9% از پاسخگویان اعلام کرده اند که زمانی به سفر می روند که فرزندشان احساس نیاز بکند و می توان نتیجه گرفت که در مرحله اول فرایند تصمیم گیری فرزندان سهم بسزایی دارند و یافته نمایانگر این است که در این مرحله فرزندان هم به طور مستقیم و هم بطور غیر مستقیم ، مشارکت دارند . در 49% خانواده ها مادران و 33.1% پدران و 17.8% فرزندان پیشنهاد سفر را مطرح می کنند که به نظر می رسد این 49% و 33.1% نیز ناشی از همین احساس نیاز فرزندان به سفر باشد.
در 93% موارد والدین معتقد بوده اند که فرزندانشان در انتخاب مقصد دخیلند و در 59.7% پاسخگویان معتقدند که دختران و 40.3%پسران در انتخاب مقصد موثرند که نتایج این مورد در ادامه بحث خواهد شد.
مانند پژوهش های دکراپ 2006 که در فصل دوم مورد بررسی قرار گرفته است در مرحله جستجوی اطلاعات در مورد مقاصد تفریحی پدران با 49.7% بیشتری سهم را در این زمینه دارا هستند و مادران 24.5% و دختران 18-15 ساله با 10.3% سهم های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
در دلایل انتخاب مقصد که نقش غیر مستقیم فرزندان را مد نظر قرار می دهد ، تفریح خانواده و رضایت فرزندان و ارتباط بیشتر و با هم بودن ، 4 دلیل اول برای انتخاب مقصد سفر تفریحی شان بوده اند که بازهم این نتیجه نمایان می شود که فرزندان خانواده در این میان از تأثیر قابل توجهی برخوردارند.
مهم ترین ویژگی برای انتخاب مقصد خانواده بودن با افرادی است که فرزندان از همراهی آن ها لذت می برندو سپس وجود امکانات تفریحی برای خانواده ، شناخته شد که باز هم انتخاب مقصد را ناشی از رضایت و لذت فرزندان می دانند.
در نتیجه ارزیابی های انجام شده توسط روش های آماری و نتایج آزمون کای اسکوئر با 95% اطمینان می توان گفت که فرزندان در فرایند انتخاب مقصد برای سفر تفریحی در پژوهش حاضر تأثیر مستقیم نداشته ولی در آزمون فرضیه دوم مبنی بر اینکه فرزندان تأثیرشان ، بیشتر غیر مستقیم است ، با 95% اطمینان می توان گفت که تأثیر فرزندان غیر مستقیم است پس: فرضیه ی 1و 2 پژوهش تأیید می گردد.
با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد ،و حدود 25.1% حضور در پیشنهاد مقصد ، می توان دریافت که فرزندان خانواده های مورد مطالعه بیشترین تأثیر را در مرحله اول ( بیان مسئله و احساس نیاز به سفر تفریحی ) دارند که خود نیز موید فرضیه 3 پژوهش می باشد.
در آزمون فرضیه چهارم مبنی بر اینکه« فرزندان بزرگتر (گروه سنی 18-15سال یعنی دبیرستانی ها) نسبت به کوچکترها از تأثیر بیشتری برخوردارند» نتایج آزمون کای اسکوئربا 95% اطمینان این فرضیه را رد کرده است ؛ درست بر خلاف نتایجی که هال شاو و جانسون (1995) ارائه کردند. پس تفاوت چندانی میان گروه های سنی از لحاظ تأثیر بر فرایند تصمیم گیری وجود ندارد. فرض 4 رد می شود.
در آزمون فرضیه پنجم مبنی بر اینکه « دختران نسبت به پسران از تأثیر بیشتری برخوردارند» ، با اینکه خانواده ها دختران را از پسران موثرتر دانسته اند اما نتایج آزمون کای اسکوئر با 95% اطمینان فرض استقلال میان جنسیت و تأثیر در فرایند تصمیم گیری را رد می کند. فرض 5 رد می شود .
پس در این مطالعه نتیجه گرفته شد که فرزندان در تصمیم گیری موثر بوده ولی این تأثیر به صورت غیر مستقیم می باشد و بیشترین تأثیر فرزندان در مرحله اول فرایند تصمیم گیری بوده ولی تفاوتی میان بزرگتر ها و کوچکتر ها مشاهده نشده و هم چنین دختران و پسران دیده نمی شود.
البته با توجه به مقاصد انتخابی این جامعه آماری ،متخصصان بازاریابی و برنامه ریزی این مقاصد باید تدابیری را اتخاذ نماینند که موجبات رضایت خانواده هایی که به این مقاصد سفر می کنند را فراهم نمایند . از آن جایی که فرزندان در مرحله اول تصمیم گیری بیشترین تأثیر و در مرحله انتخاب نهایی نیز موثرند بازاریابان می توانند تبلیغات خود را بر این گروه متمرکز کرده و از استرتتژی های تمرکز بر بخش بازار فرزندان خانواده استفاده نمایند و از طریق فرزندان ، خانواده ها را برای بازدید از این مناطق بیشتر تشویق کنند .
از طرفی برنامه ریزان گردشگری ، با توجه به تعداد قابل توجه خانواده هایی که با فرزندان سفر می کنند ، تورهایی را تدارک ببینند که خانواده ها و فرزندانشان در آن شرکت جسته و تفریحات و سرگرمی های را برای فرزندان و همراهان آنان برنامه ریزی نمایند .
از طرف دیگر نیز برنامه ریزان توسعه نیز باید امکانات تفریحی و سرگرمی مختص این بخش فراهم آورده تا فرزندان و خانواده ای آنان در این مقاصد ، تفریحات بهتر و خوشایند تری را داشته باشند تا هم موجبات رضایت فرزندان و هم رضایت خانواده هایشان را در پی داشته باشد .
پیشنهادات برای انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری آتی
با توجه به پیچیده بودن فرایند تصمیم گیری و پیچیدگی بررسی آن به صورت عینی برای مشخص کردن سهم افراد در این فرایند، طراحی ابزارهای دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
بررسی علت سفر مجدد خانواده ها به مقصدی خاص .
تأثیر فرزندان بر فرایند انتخاب جاذبه ها ( فرهنگی ، تاریخی ، هنری و …).
تدثیر فرندان بر انتخاب مقصد از دیدگاه خودشان
تأثیر فرزندان بر توسعه طرح های گردشگری در مقاصد
بررسی طرح های توسعه مقاصد برای پر کردن اوقات فراغت خانواده ها
تأثیر فرزندان بر فرایند انتخاب وسیله سفر و مسیر سفر
تأثیر فرزندان بر فرایند انتخاب نوع اقامت
انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با موضوع رابطه ی سطح تحصیلات والدین و سهم فرزندان در انتخاب سفر
مطالعه تأثیر فرزندان خردسال و بالای 18 سال در انتخاب مقصد
مطالعه تأثیر فرزندان بر طول سفر
بررسی نقش تبلیغات تجاری مقاصد بر فرندان و خانواده ها
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با ما در ارتباط باشید.