انجام پایان نامه بازاریابی
در راستای آموزش انجام پایان نامه بازاریابی در این بخش نمونه فصل 5 پایان نامه جهت دانلود رایگان قرار داده شده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه بازاریابی می توانند با ذکر منبع از آن در انجام پایان نامه مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند. انجام پایان نامه بازاریابی حاضر در سال 91 در دانشگاه علامه به سرانجام خود رسیده است.
مقدمه
در این بخش از انجام پایان نامه بازاریابی حاضر تحليل نتايج در دو بخش ارائه مي شود:
الف) تحليل نتايج مروبط به آزمون هاي ميانگين
ب) تحليل نتايج آزمون فرضيات
5-2- تحليل نتايج مربوط به آزمون هاي ميانگين
5-2-1- تحليل آزمون ميانگين متغيرها در کل جامعه آماري
همه متغيرهاي مورد بررسي با استفاده از آزمون ميانگين يک جامعه، داراي تفاوت معناداري با حد متوسط بوده و به جز حمایت سازمانی درک شده که از میزان میانگین کمتر می باشد بقیه از سطح متوسط بيشتر مي باشد. لذا ميزان حاکميت اين عامل ها نسبتاً مطلوب تلقي مي شود. در اين ميان، سهولت استفاده درک شده بيشترين مقدار ميانگین و حمایت سازماني درک شده کمترين مقدار ميانگين را دارا بودند. در تحليل اين آزمون مي توان عوامل را به صورت کلي مساعد تلقي کرد، ولي عامل حمایت سازماني درک شده از ميانگين پايين تر از حد متوسط برخوردار بود که توجه مدیران را بيش از پيش به اين مطلب مي طلبد. با توجه به تاثير معنادار و خوب همه عوامل بر فرآيند استفاده واقعی توجه و اراده جهت ارتقاي اين عوامل در سازمان امري ضروري به نظر مي رسد.
5-2-2- تحليل آزمون مقايسه ميانگين بين دو جامعه زن و مرد
از طرفي با استفاده از آزمون مقايسه ميانگين دو جامعه، مقايسه ميانگين اين عوامل در دو گروه مردان و زنان انجام شد. نتایج حاکی از آن است که این عوامل برای مردان و زنان به صورت یکسان می باشد و لذا راهکار خاصی برای برنامه ریزی در این مورد توصیه نمی شود.
5-2-3- تحليل آزمون مقايسه ميانگين متغيرها بين چند جامعه سني
براي تعيين اينكه تفاوت ميزان عامل هاي مورد مطالعه کارکنان در رده هاي سني تعريف شده به چه صورت است از تحليل واريانس يك طرفه (ANOVA) استفاده شد. نتايج بدست آمده براي عوامل مورد بررسي نشان مي دهند كه تفاوت ميانگين استفاده واقعی در رده هاي سني مختلف معني دار مي باشد و تفاوت ميانگين ساير عوامل در رده هاي سني مختلف معني دار نمي باشد. تحليل بيشتر نتايج با استفاده از آزمون توکي نشان دادند که میزان استفاده واقعی با افزايش سن افزايش مي يابد. این امر نشان می دهد توجه بیشتر به قشر جوان که استفاده کننده واقعی ازاین خدمات می باشند ضروری به نظر می رسد.
5-2-4- تحليل آزمون مقايسه ميانگين متغيرها بين چند جامعه تحصيلاتي
براي تعيين اينكه تفاوت ميزان عامل هاي مورد مطالعه مشتریان در رده هاي تحصيلي تعريف شده به چه صورت است از تحليل واريانس يك طرفه (ANOVA) استفاده شد. نتايج بدست آمده براي عوامل مورد بررسي نشان مي دهند كه تفاوت ميانگين استفاده واقعی، نگرش به استفاده و سودمندی درک شده در رده هاي تحصيلي مختلف معني دار مي باشد و تفاوت ميانگين ساير عوامل در رده هاي تحصيلي مختلف معني دار نمي باشد. نتایج نشان می دهد که افراد با تحصیلات بالاتر از میانگین بیشتری در متغیرهای یاد شده برخوردار هستند. این امر طبیعی به نظر می رسد زیر افراد از مزایا و دانش لازم، برای استفاده از خدمات آگاهی بیشتری دارند.
5-2-5- تحليل آزمون مقايسه ميانگين متغيرها بين چند جامعه از نظر آشنایی با کامپیوتر
براي تعيين اينكه تفاوت ميزان عامل هاي مورد مطالعه کارکنان با توجه با میزان آشنایی با کامپیوتر به چه صورت است است از تحليل واريانس يك طرفه (ANOVA) استفاده شد. نتايج بدست آمده براي عوامل مورد بررسي نشان مي دهند كه تفاوت ميانگين همه عوامل به جز استفاده واقعی در سطح معني داري 5 درصد معني دار نمي باشند. بر اساس نتايج بدست آمده، در مورد استفاده واقعی مي توان گفت که با افزايش سطح آشنایی افراد با کامپیوتر، افراد بیشتر از خدمات الکترونیکی بانکی استفاده می کنند.
5-2-6- تحليل آزمون مقايسه ميانگين متغيرها بين چند جامعه از نظر مکان دسترسی به اینترنت
براي تعيين اينكه تفاوت ميزان عامل هاي مورد مطالعه کارکنان با سوابق کاري تعريف شده به چه صورت است است از تحليل واريانس يك طرفه (ANOVA) استفاده شد. نتايج بدست آمده براي عوامل مورد بررسي نشان مي دهند كه تفاوت ميانگين همه عوامل به جز استفاده واقعی و سهولت کاربرد درک شده در سطح معني داري 5 درصد، معني دار نمي باشند. بر اساس نتايج بدست آمده، در مورد استفاده واقعی مي توان گفت که افرادی که در منزل یا محیط کار از اینترنت استفاده می کنند بیشتر به صورت واقعی از خدمات آنلاین بانکی استفاده می کنند. شاید بتوان این امر را به میزان امنیت و اعتماد افراد به مکان استفاده ربط داد. همچنین افراد در محیط منزل راحت تر و ساده تر از خدمات استفاده می کنند.
5-2-7- تحليل آزمون مقايسه ميانگين متغيرها بين چند جامعه از نظر روش ترجیحی استفاده
براي تعيين اينكه تفاوت ميزان عامل هاي مورد مطالعه مشتریان با با توجه به روش ترجیحی مورداستفاده جهت خدمات بانکی به چه صورت است است از تحليل واريانس يك طرفه (ANOVA) استفاده شد. نتايج بدست آمده براي عوامل مورد بررسي نشان مي دهند كه تفاوت ميانگين همه عوامل در سطح معني داري 5 درصد، معني دار مي باشند. بر اساس نتايج بدست آمده، در مورد استفاده واقعی، نگرش و حمایت سازمانی مي توان گفت کسانی که از اینترنت استفاده می کنند از میانگین بالاتری برخوردار هستند. در مورد سهولت درک شده کسانی که از موبایل استفاده می کنند و در مورد سودمندی درک شده کسانی که از خودپرداز استفاده می کنند از میانگین بالاتری برخوردار هستند.
5-2-8- تحليل آزمون مقايسه ميانگين متغيرها بين چند جامعه از نظر تناوب استفاده از خدمات
براي تعيين اينكه تفاوت ميزان عامل هاي مورد مطالعه مشتریان با توجه به تناوب استفاده از خدمات به چه صورت است است از تحليل واريانس يك طرفه (ANOVA) استفاده شد. نتايج بدست آمده براي عوامل مورد بررسي نشان مي دهند كه تفاوت ميانگين همه عوامل به جز حمایت سازمانی درک شده در سطح معني داري 5 درصد معني دار مي باشند(جدول4-35). بر اساس نتايج بدست آمده، در مورد کسانی که از تناوب استفاده بیشتری برخوردار هستند، میانگین متغیر های مورد بررسی نیز بالاتر می باشد.
5-3- تحليل نتايج آزمون فرضيات
فرضيه1) نگرش مشتريان نسبت به استفاده بانکداري آنلاين، تاثير مثبتي بر كاربرد آن دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده از انجام پایان نامه بازاریابی حاضر، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس نگرش مشتریان به استفاده از بانکداری آنلاین در بين مشتریان بر استفاده واقعی آنان تاثير مثبت و مستقيمي دارد. مقدار ضريب رگرسيوني بدست آمده براي اين فرضيه 84/0 مي باشد. اين بدين معناست که با افزايش نگرش نسبت به استفاده از بانکداری آنلاین، استفاده واقعی از آن بیشتر خواهد شد.همچنين 1 واحد تغيير در نگرش نسبت به استفاده از بانکداری آنلاین به ميزان 84/0 واحد در استفاده واقعی از آن تغيير ايجاد مي کند. ميزان بالاي ضريب رگرسيوني در اين مورد ، اهميت نگرش نسبت به استفاده از بانکداری آنلاین را براي مدیران بانک آشکار مي کند.
فرضيه2) درک مشتريان نسبت به سهولت استفاده از بانکداري آنلاين، تاثير مثبتي بر كاربرد آن دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده از فصل 4، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس درک مشتريان نسبت به سهولت استفاده از بانکداري آنلاين در بين مشتریان بر استفاده واقعی آنان تاثير مثبت و مستقيمي دارد. مقدار ضريب رگرسيوني بدست آمده براي اين فرضيه 63/0 مي باشد. اين بدين معناست که با افزايش درک مشتريان نسبت به سهولت استفاده از بانکداري آنلاين، استفاده واقعی از آن بیشتر خواهد شد. همچنين 1 واحد تغيير در درک مشتريان نسبت به سهولت استفاده از بانکداري آنلاين، به ميزان 63/0 واحد در استفاده واقعی از آن تغيير ايجاد مي کند. ميزان بالاي ضريب رگرسيوني در اين مورد، اهميت درک مشتريان نسبت به سهولت استفاده از بانکداري آنلاين، را براي مدیران بانک آشکار مي کند.
فرضيه3) درک مشتريان نسبت به سودمندي استفاده از بانکداري آنلاين، تاثير مثبتي بر كاربرد بانکداري آنلاين دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده از فصل 4، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس درک مشتريان نسبت به سودمندي استفاده از بانکداري آنلاين در بين مشتریان بر استفاده واقعی آنان تاثير مثبت و مستقيمي دارد. مقدار ضريب رگرسيوني بدست آمده براي اين فرضيه 39/0 مي باشد. اين بدين معناست که با افزايش درک مشتريان نسبت به سودمندي استفاده از بانکداري آنلاين، استفاده واقعی از آن بیشتر خواهد شد. همچنين 1 واحد تغيير در درک مشتريان نسبت به سودمندي استفاده از بانکداري آنلاين به ميزان 39/0 واحد در استفاده واقعی از آن تغيير ايجاد مي کند. ميزان قابل توجه ضريب رگرسيوني در اين مورد ، اهميت درک مشتريان نسبت به سودمندي استفاده از بانکداري آنلاين را براي مدیران بانک آشکار مي کند.
فرضيه4) حمایت سازمانی درک شده تاثير مثبتي بر كاربرد بانکداري آنلاين دارد
با توجه به نتايج بدست آمده از فصل 4، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار نگرفت.
فرضيه5) درک مشتريان نسبت به سهولت كاربرد بانکداري آنلاين، تاثير مثبتي برنگرش مشتري نسبت به كاربرد بانکداري آنلاين دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده از فصل 4، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس درک مشتریان نسبت به سهولت کاربرد، بر نگرش نسبت به استفاده از خدمات در بين مشتریان تاثير مثبت و مستقيمي دارد. مقدار ضريب رگرسيوني بدست آمده براي اين فرضيه 44/0 مي باشد. اين بدين معناست که با افزايش سهولت درک شده، نگرش نسبت به استفاده از خدمات مطلوب تر و بهتر خواهد شد. همچنين 1 واحد تغيير در ميزان سهولت درک شده به ميزان 44/0 واحد در نگرش نسبت به استفاده از خدمات تغيير ايجاد مي کند. ميزان بالاي ضريب رگرسيوني در اين مورد، اهميت اين عامل را براي مدیران بانک آشکار مي کند.
فرضيه6) درک مشتريان نسبت به سهولت استفاده از بانکداري آنلاين، تاثير مثبتي بر درک سودمندي استفاده از بانکداري آنلاين دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده از فصل 4، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس درک سهولت بر درک سودمندی در بين زنان و مردان تاثير مثبت و مستقيمي دارد. مقدار ضريب رگرسيوني بدست آمده براي اين فرضيه 50/0 مي باشد. اين بدين معناست که با افزايش سهولت درک شده، سودمندی درک شده نیز مطلوب تر و بهتر خواهد شد. همچنين 1 واحد تغيير سهولت استفاده به ميزان 50/0 واحد در سهولت درک شده تغيير ايجاد مي کند.
فرضيه7) حمایت سازمانی درک شده تاثير مثبتي بر نگرش وي نسبت به استفاده از بانکداري آنلاين دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده از فصل 4، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس حمایت سازماني بر نگرش مشتریان تاثير مثبت و مستقيمي دارد. مقدار ضريب رگرسيوني بدست آمده براي اين فرضيه 60/0 مي باشد. اين بدين معناست که با افزايش حمایت سازماني مثبت، نگرش نسبت به استفاده مطلوب تر و بهتر خواهد شد. همچنين 1 واحد تغيير در کيفيت حمایت سازماني به ميزان 60/0 واحد در نگرش نسبت به استفاده تغيير ايجاد مي کند. ميزان بالاي ضريب رگرسيوني در اين مورد ، اهميت وضعيت حمایت سازماني را براي مدیران بانک آشکار مي کند.
فرضيه8) حمایت سازمانی درک شده تاثير مثبتي بر درک سودمندي استفاده از بانکداري آنلاين دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده از فصل 4، اين فرضيه در سطح معني داري 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس حمایت سازمانی درک شده بر سودمندی درک شده در بين مشتریان تاثير مثبت و مستقيمي دارد. مقدار ضريب رگرسيوني بدست آمده براي اين فرضيه 34/0 مي باشد. اين بدين معناست که با افزايش حمایت سازمانی لازم، سودمندی مطلوب تر و بهتر خواهد شد. همچنين 1 واحد تغيير در درک فرد از ميزان حمایت سازمان به ميزان 34/0 واحد در سودمندی درک شده تغيير ايجاد مي کند.
پيشنهادات کاربردي به مدیران
1) از آنجا که سطح معنی داری همه متغير ها به جز حمایت درک شده بالاتر از سطح متوسط مي باشد. لذا مي توان گفت که سازمان از لحاظ اين عامل ها در سطح نامطلوب قرار ندارد، ولي با توجه به اينکه اين عومل، ضرايبي قابل توجهي در روابط مفروض داشتند، تقويت و بهبود هر چه بيشتر اين عوامل، مي تواند ميزان استفاده از خدمات را افزايش دهد.
2) با بررسي راه های افزایش حمایت های لازم، سعي در برطرف کردن این نقیصه نمايند. از جمله پیشنهاداتی که در این مورد برای بهبود دیدگاه مشتریان نسبت به حمایت های لازم از جانب پست بانک ارائه می شود می توان به برگزاری دوره های کوتاه مدت و مقطعی آموزشی بمنظور ارتقای سطح آگاهی مشتریان نسبت به خدماتی که از طریق بانکداری الکترونیکی ارائه می گردد اشاره نمود. همچنین برای تشویق مشتریان برای استفاده از بانکداری الکترونیکی که طبق نظر مشتریان مبنی بر عدم تشویق های لازم از سوی بانک، مسئولین و متصدیان مربوطه می توانند بعد از اطلاع از توانایی استفاده از خدمات الکترونیکی توسط مشتریان، در جهت دسترسی آنان به خدمات، اقدامات لازم برای ایجاد اکانت را انجام دهند. لازم به ذکر است که حمایت درک شده در بين همه گروه هاي مورد بررسي داراي ميانگين يکسان بوده و در سطح معني داري 5 درصد تفاوت معناداري با هم نداشتند.
3) توجه هر چه بیشتر به گروه های مشتری با تحصیلات کمتر و آگاهی دادن به آنان جهت استفاده هر چه بیشتر این گروه از مشتریان از خدمات
4) توجه هر چه بیشتر به گروه های در رده های سنی بالاتر جهت استفاده این گروه از مشتریان از خدمات.
5) ارائه کارگاه هاي آموزشي و توجيهي لازم جهت تشريح چگونگی استفاده از خدمات.
6) آگاهی دادن هر چه بیشتر به مشتریان جهت اطلاع از میزان سودمندی و فایده استفاده از خدمات.
7) اعتماد سازی در محیط های عمومی از جمله کافی نت ها جهت استفاده از خدمات آنلاین.
پيشنهاداتي به محققان جهت انجام پایان نامه بازاریابی آتی
1) با بررسي و تکرار انجام پایان نامه بازاریابی حاضر در ساير موسسات مالي، اعتبار مدل تدوين شده را ارزيابي کنند و نتايج را با اين تحقيق مقايسه کنند.
2) به بررسي سایر عوامل موثر نگرش به استفاده از خدمات بانکی آنلاین پرداخته شود.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه بازاریابی با ما در ارتباط باشید.