انجام پایان نامه با موضوع سبک های شناختی
در این بخش از اموزش انجام پایان نامه با موضوع سبک های شناختی سعی در ارائه نمونه محدودیت ها و پیشنهادات پایان نامه ارشد داریم که در سال 92-93 در دانشگاه علامه دفاع شده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه با موضوع سبک های شناختی می توانند با ذکر منبع از این نمونه در انجام پایان نامه علوم تربیتی خود استفاده نمایند.
محدودیت های پژوهش
لازم به ذکر است که با وجود پیامدهای منفی اهمال کاری تحصیلی در زندگی تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان،پژوهش های اندکی در این زمینه انجام شده است.بنابراین امکان مقایسه نتایج بسیار محدود بود.
در مورد سایر محدودیت های انجام پایان نامه با موضوع سبک های شناختی حاضر می توان گفت که انجام پایان نامه با موضوع سبک های شناختی حاضر فقط در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1393-1392 در دبیرستانهای دولتی شهر آبدانان اجرا شد،لذا امکان تعمیم نتایج حاصله به سایر مدارس کشور وجود ندارد.همچنین همچنين امكان بررسي رابطه اهمال كاري تحصيلي با متغير هاي ديگر وجود نداشت. برخلاف محدوديت هاي ذكر شده و با عنايت به نتايج تحقيق، پيشنهاد مي شود كه در تحقيقات آينده رابطه متغيرهاي ديگر از جمله تيپ هاي شخصيتي و اضطراب با اهمال كاري تحصيلي بررسي شود. همچنين با توجه به اين كه اهمال كاري تحصيلي در دانشجويان با سبك مقابله مسأله مداري كمتر از دو سبك ديگر بود، پيشنهاد مي شود برنامه هايي جهت آموزش سبك مقابله مسأله مداري به دانشجويان، طرح ريزي و اجرا شود.
عدم وقوف به اهمیت و ارزش تحقیقات از سوی پاسخ دهندگان.
نگرانی آزمودنی ها از پاسخ گویی به هنگام تکمیل پرسشنامه در بعضی موارد.
عدم وضوح فواید تحقیق بر پاسخ گویان ودر نتیجه احتمال عدم صداقت در پاسخگویی به پرسشنامه.
عدم کنترل متغیرهای مداخله گرکه می تواند در نتایج تحقیق موثر باشد.
عدم وجود فضا و امکانات محیطی مناسب جهت برگزاری جلسات.
جامعه پژوهشی صرفا به به دبیرستان های دولتی شهرستان آبدانان بوده نه دانش آموزان کل کشور بنابراین قابل تعمیم به کل دانش آموزان در سطح کشور نمی باشد.
ماهيت همبستگى مطالعه حاضر نتيجه گيرى على در مورد يافته هاى آن را دشوار مى سازد.
استفاده از ابزارهاى خودسنجى در پژوهش حاضر است.
اجراى آن بر روى گروه دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان آبدانان مي باشد.
پیشنهادهای پژوهش
پشنهادات مبتنی بر پژوهش:
موارد ذیل جهت بهبودیافتن کیفیت آموزش و یادگیري پیشنهاد میگردد: با توجه به اینکه باورهاي فراشناختی سالها پیش از ورود به دانشگاه در فرد شکل می گیرد و همچنین با توجه به اینکه فراشناخت و مؤلفه اي آن قابل آموزش است، از این رو آموزش و پرورش می تواند برنامه ی گسترده اي در زمینه یادگیري باورهاي فراشناختی مثبت و مناسب و پرهیز از باورهاي فراشناختی منفی و زیان بار اجرا نماید و از این راه کارایی فعالیت هاي آموزشی، علمی، اقتصادي و اجتماعی را در همه زمینه ها افزایش دهد. لزوم توجه مسؤولین، برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزشی به راهبردهایی براي پیشگیري از تعلل ورزي و غلبه بر آن چرا که با شناخت عوامل پیشایند تعلل ورزي از شیوع تعلل ورزي که بیماري قرن حاضر است می توان جلوگیري کرد و این اقدام می تواند پیشگیري کننده بسیاري از مشکلات جانبی باشد. بنابراین آگاهی به دانش آموزان، والدینشان و حتی معلمان باید به عنوان یکی از اهداف اصلی مدارس مدنظر قرار گیرد. معلمان و والدین آگاه با کمک دانش آموزان قادر خواهند بود شرایط محیطی مناسبی براي آموزش و یادگیري فراهم آورند.
یک دانشجوی پیروز کارهای امروز را به فردا موکول نمی کند زیرا اومی داندکه با سهل انگاری و تنبلی درسها و تمرینات روی هم انباشته شده و درآینده نزدیک باعث اضطراب و نگرانی او می شوند لذا با دقت و سرعت تمام کارها و تکالیف امروز را به موقع انجام می دهد و بر اشکالات و سوالاتی که پیش می آید علامت گذاشته و می پرسد .در پایان بررسی وتحلیل داده ها تفاوت معنی داری در افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق آموزش مهارتهای مطالعه به نفع دانشجویان درونگرادیده شد اما با اعمال شناخت درمانی در افزایش عملکرد تحصیلی و با اعمال آموزش مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان بین دانشجویان درونگرا وبرونگرا تفاوت معنی داری بدست نیامده است. اصولی که در مطالعه باید همواره مورد توجه قرار گیرندعبارتند از:1- مطالعه باید فعالانه ودر گیر کردن ذهن با موضوع مطلب مورد مطالعه 2 – جدیت در مطالعه اهمیت دادن به کاری که به آن مشغولیم 3- حفظ آرامش هنگام مطالعه 4- ترک افکار منفی ونمی توانم ها 5- استفاده از انگشت دست ودنبال کردن مطالب خطوط با آن 6- تمرکز حواس و تعلق خاطر دادن به مطالعه 7- استراحت کردن در مواقع و فواصل معین جهت تجدید قوا 8- پشتکار و کوشش هر چه بیشتر در امر مطالعه و تحصیل .( اردبیلی،1376)
از خود بپرسید که محیط تا چه اندازه باعث مسامحه وتنبلی شما می شود اگر کار شما شلوغ است کاری کنید که حواستان به کسانی که در آنجا هستند پرت نشود و اگر می توانید در را بسته ویا خواهش کنید که اطراف شما کمتر صحبت کنند . مسامحه و تنبلی یک مقوله کاملا ذهنی است . توجه داشته باشید که دیگران هرگز به قدر شما به ترقی شما علاقه مند نیستند و از همه مهمتر زمام امور خود را به دیگران دادن اسباب شرمندگی است .( بلس،1995/قراچه داغی،1374)
پیشنهادات برای تحقیقات آتی:
پیشنهاد می گردد این تحقیق در مناطق جغرافیایی دیگر نیز اجرا شود و با نتایج این پژوهش مقایسه گردد.
پیشنهاد می گردد که هرکدام از مولفه های این پژوهش در یک تحقیق جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه با موضوع سبک های شناختی با ما در ارتباط باشید.