انجام پایان نامه کاردرمانی
در این بخش از اموزش انجام پایان نامه کاردرمانی سعی در ارائه نمونه تفسیر نتایج داریم تا علاقه مندان به انجام پایان نامه کاردرمانی با نحوه نگارش این بخش از پایان نامه بیشتر آشنا شوند. انجام پایان نامه علوم بهزیستی و توانبخشی حاضر در سال 91 در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سرانجام رسیده است. دانشجویان می توانند با ذکر منبع از این نمونه در انجام پایان نامه کاردرمانی خود استفاده نمایند.
تفسیر یافته های پژوهش
در این بخش جهت تفسیر و بررسی یافته های حاصل از انجام پایان نامه کاردرمانی حاضر نتایج مرتبط با پرسشنامه کانرز والدین را که شامل مسائل شناختی، بیش فعالی، رفتار مقابله ای و نمره کل کانرز است را در یک بخش و نتایج مرتبط با آزمون عملکرد مداوم را که شامل خطای حذف، خطای ارتکاب، سرعت واکنش، تغییر پذیری، آستانه تشخیص و تکرار است را نیز در یک بخش مجزا بطور جداگانه مورد بررسی قرار داده ایم.
تفسیر داده های مرتبط با پرسشنامه کانرز والدین:
نتایج این تحقیق بر اساس پرسشنامه کانرز مبین این نکته است که مداخلات ردیابی بینایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی در متغیرهای مسائل شناختی، بیش فعالی و همچنین نمره کل کانرز تفاوت معنادار مشاهده شده است. بنابراین چنین نتیجه گرفت که مداخلات ردیابی بینایی منجر به تغییرات رفتاری در حوزه های فوق الذکر در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی نیز شده است.
در تحقیقاتی که در سال 2011 توسط دکتر اریک بورستیک انجام شد نتایج حاکی از آن است که درمان بینایی حرکتی منجر به ارتقای عملکرد تحصیلی و توجهی در کودکان ADHD9 تا 17 ساله بر اساس پرسشنامه کانرز ده ماده ای شده است که نتایج پژوهش حاضر با مطالعه ما همسو می باشد. در این پژوهش نیز متغیرهای مسائل شناختی، بیش فعالی و نمره کل کانرز تغییرات معنادار داشته اند اما در زمینه رفتارهای مقابله ای تفاوت معنا دار مشاهده نشده است.
در پژوهشی توسط لیندن در سال 2005 که با استفاده از EEG biofeedback بر روی کودکان ADHD انجام شد و گروه مورد مطالعه تحت ارزیابی پرسشنامه کانرز والدین قرار گرفت، استفاده از درمان مورد نظر منجر به تفاوت معنادار در مسائل شناختی کودکان در اثر ارتقای توانایی های توجهی آنها شد که نتایج این مطالعه نیز با پژوهش حاضر همسو می باشد.
در مطالعه دیگری که توسط کلینبرگ در سال 2005 از برنامه آموزشی کامپیوتری در یک دوره سه ماهه در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی استفاده شد که این کودکان تغییرات چشمگیری را در زمینه های کاهش بی توجهی و بیش فعالی را با توجه به پرسشنامه کانرز والدین نشان دادند که این نتایج نیز با مطالعه ما همسو می باشد.
طبق نتایج بدست آمده فرضیه تأثیر مداخله بکار رفته شده بر کاهش مشکلات شناختی کودکان ADHD پذیرفته می شود. تغییر در شاخصه مشکلات شناختی را می توان مرتبط با تمریناتی دانست که بر تقویت حافظه کاری،ثبات بینایی و اسکن نمودن تصاویر و تمرینات ساکادیک ساده تاکید داشته اند.
شاخص بیش فعالی نیز به دنبال مداخله در گروه تغییرات معناداری را نشان داده است. بنابراین فرض تأثیر مثبت مداخلات ردیابی بینایی بر کاهش نمره شاخص بیش فعالی پذیرفته شده است. شاید علت اصلی تغییر در نمره این خرده مقیاس را بتوان مرتبط با تمریناتی دانست که افزایش تحمل کودک را در طی فعالیت های تعقیب بینایی رقم زده است.
کامرون و رابینسون در سال 1980 با استفاده از مداخلات آموزش شناختی، کاهش میزان مشکلات شناختی و کاهش علائم بیش فعالی را نشان دادند که با نتایج مطالعه حاضر همسو است.
لوبار و همکاران نیز کاهش علایم بیش فعالی را با استفاده از تمرینات نوروفیدبک بر اساس پرسشنامه کانرز والدین نشان دادند که با نتایج مطالعه حاضر همخوانی دارد.
در انجام پایان نامه کاردرمانی حاضر نمره کل پرسشنامه کانرز نیز کاهش معنادار نشان داده است، بنابراین فرضیه تأثیر مداخلات ردیابی بینایی بر عملکردهای رفتاری با توجه بر نمره کل پرسشنامه کانرز والدین کودکان ADHDپذیرفته می شود.
کلینبرگ و همکاران در سال 2005 کاهش علایم رفتاری را در کودکان ADHDبر اساس پرسشنامه کانرز پس از 25 روز درمان شناختی انجام دادند که تأییدی بر مطالعه حاضر است.
در پژوهش فاکس و همکاران در سال 2003 نمره کل پرسشنامه کانرز والدین پس از مداخلات نوروفیدبک کاهش معناداری را نشان داد که با نتایج مطالعه حاضر همسو می باشد.
در مطالعه حاضر، ارزیابی رفتاری بعد از مداخله در دو گروه را نشان می دهد که مداخلات ردیابی بینایی در گروه مداخله توانسته است در خرده مقیاس های مشکلات شناختی، بیش فعالی و نمره کل کانرز تغییرات معنادار را بوجود بیاورد. مشاهده مقادیر میانگین این متغیرها نیز حاکی از تفاوت بارز میان گروه مداخله و شاهد بوده است، لذا می توان آن را ناشی از اثربخشی تکالیف ردیابی بینایی در مطالعه حاضر دانست. مطالعه حاضر نتوانسته است تغییر معناداری را در شاخصه رفتار مقابله ای پدید بیاورد که با توجه به همسویی این نتیجه با مطالعات فوق الذکر این چنین به نظر می رسد که مداخلات مبتنی بر توجه از قبیل نوروفیدبک، بیوفیدبک، تمرینات شناختی و مداخلات مبتنی بر تمرین های اکولوموتور نتوانسته است بر شاخص رفتار مقابله ای تاثیر معنادار بگذارد که می توان این گونه نتیجه گیری کرد که برای تاثیر بر این شاخصه احتمالا باید از تکالیف دیگری استفاده نمود.
نقش فرونتال در تلفیق و یکپارچه کردن اطلاعات برای پردازشهای توجهی و تصحیح الگوهای رفتاری اثبات گردیده است و با توجه به اینکه کودکان دچار اختلال نقص توجه-بیش فعالی اختلال عملکرد را در مناطق فرونتال از قبیل ناحیه کورتکس پره فرونتال جانبی پشتی DLPFC)) نشان می دهند و از آنجاییکه این مدارهای عصبی مشابهی نیز برای کنترل حرکات چشمی وجود دارد به نظر می رسد استفاده از تمرینات اکولوموتور می تواند منجر به تغییرات رفتاری و توجهی در کودکان ADHDشود.
تفسیر داده های مرتبط با آزمون عملکرد مداوم
در پژوهشی که مارتین ارس و همکاران در بررسی بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی کودکان ADHD با استفاده از مداخلات نورو فیدبک و ارزیابی آزمون عملکرد مداوم II انجام دادند نتایج حاکی از کاهش علایم بی توجهی (آستانه تشخیص) و همچنین کاهش خطای حذف و ارتکاب و همچنین سرعت واکنش در این کودکان شده است که در زمینه کاهش علایم بی توجهی نتیجه مداخلات با پژوهش حاضر همسو می باشد.
در مطالعه دیگری که در کودکان و نوجوانان دچار صدمات مغزی انجام شد با استفاده از تمرینات اکولوموتور و ارزیابی آزمون عملکرد مداوم II مهارتهای توجهی این کودکان تفاوت معناداری را نشان داد که با مطالعه حاضر همسو می باشد.
توماس و همکاران در سال 1995 از طریق مداخلاتEEG biofeed back طی 30 روز پرداختند و با ابزار ارزیابی TOVA نتیجه مداخله را تحت بررسی قرار دادند. نتیجه این ارزیابی تغییرات معنادار را در توجه متمرکز و همچنین زمان واکنش را نشان داد.
در مطالعه لوسک و منسور در سال 2006 با استفاده از تمرینات نوروفیدبک و ارزیابی عملکرد مداوم در کودکان ADHDافزایش عملکرد توجهی و کاهش تکانشکری را نشان می دهد که با پژوهش حاضر همسو می باشد.
با توجه به نتایج بدست آمده بر طبق آزمون عملکرد مداوم II چنین به نظر می رسد که آستانه تشخیص، تکرار و تغییر پذیری تغییرات معناداری را گزارش داده اند. تکرار در آزمون عملکرد مداوم شاخصه ای از خطا در پاسخ اولیه است که نشان دهنده تکانشگری است. با توجه به تغییر در این خرده آزمون می توان آن را منتسب به تمریناتی دانست که به ردیابی بینایی و همچنین کنترل تکانه کامپیوتری توسط آزمونگر ارائه شده است.
همچنین در مورد خرده آزمون آستانه تشخیص که معیاری برای بی توجهی و توانایی تمایز کودکان است می توان اینگونه نتیجه گرفت که تمرینات جستجوی دیداری منجر به افزایش آستانه تشخیص در این کودکان شده است.
تغییرات معنادار را در شاخصه تکرار می توان به افزایش سطح تحمل کودک و همچنین وابسته به تغییرات در آستانه تشخیص دانست.
در مورد خطای حذف و ارتکاب و سرعت واکنش با توجه به اینکه تفاوت معنادار مشاهده نشد ولی تغییرات بارز در میانگین بدست آمده کارآیی مداخله را در موارد فوق الذکر نشان می دهد.
با توجه به نقش سینگولیت قدامی در فرآیندهای شناختی پیچیده، انتخاب پاسخ وکشف خطا و نقص این منطقه از مغز در کودکان دچار اختلال نقص توجه- بیش فعالی که می تواند منجر به بروز علایم تکانشگری و بیش فعالی شود استفاده از تمریناتی که بر مبنای کنترل تکانشگری و همچنین مهار پاسخ که در مداخلات پژوهش حاضر در نظر گرفته شد می تواند منجر به تغییر در سطح بیش فعالی و تکانشگری این کودکان شود.
با توجه به این که نقص در مسیرهای فرونتو استرایتال باعث ایجاد علایم ADHD شده است و نقص در این مدار منجر به کاهش توانایی در مهار پاسخ های نامناسب می گردد و همچنین با توجه به نقش کورتکس فرونتال و بازال گانگالیا در کنترل پاسخ های ارادی و مهار ساکادیک، تکالیف بینایی-حرکتی می تواند در جهت کاهش و مهار پاسخ های رفلکسی ناخواسته مفید باشد.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه نظریات کنترل دیداری و توجهی شواهد کاملی را فراهم آورده اند که مهارتهای بینایی – حرکتی و تقویت مهارتهای ردیابی بینایی جهت داشتن عملکردهای توجهی در همه سطوح مورد نیاز است. یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده از برنامه توانبخشی کامپیوتری مبتنی بر ردیابی بینایی شیوه ای جالب و قابل مطالعه ای برای آموزش الگوهای دیداری و حرکتی می باشد. استفاده از محیط رایانه به دلایلی چون با ثبات و رها بودن از خواسته های اجتماعی که برای ما استرس آور است و تسلط افراد بر سرعت و درک خود و تکرار پذیری مواد آموزشی در محیط رایانه جهت رسیدن به تسلط در زمینه های اشاره شده بسیار مناسب به نظر می رسد.
نتایج مطالعه حاضر توانست شواهدی را مبنی بر اثر بخشی ارتقای الگوهای دیداری بر عملکرد توجهی کودکان دچار اختلال نقص توجه – بیش فعالی فراهم آورد.
پیشنهادات
انجام مطالعه در جامعه آماری بزرگتر
طولانی تر بودن مدت درمان در گروه ADHD
انجام مطالعات تقویت الگوهای دیداری در سایر اختلالات روانپزشکی کودکان از قبیل اوتیسم، اختلال یادگیری و …
اختصاصی تر کردن تمرینات ردیابی بینایی
محدودیت ها در انجام پایان نامه کاردرمانی حاضر
محدودیت ها در انجام پایان نامه کاردرمانی حاضر
محدودیت زمانی برای انجام مداخله
عدم وجود منابع مالی جهت استفاده از ابزارهای ارزیابی مناسب تر
فاصله مکانی زیاد بین محل انجام تست و مداخله
نبودن مداخلات مشابه داخلی که مرور اطلاعات را سخت می کرد.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه کاردرمانی حاضر با ما در ارتباط باشید.