انجام پایان نامه دانش شناسی
انجام پایان نامه دانش شناسی که از گرایش های رشته علوم تربیتی می باشد را با داشتن نمونه کار بهتر می توان پیش برد. در ای بخش از آموزش انجام پایان نامه دانش شناسی سعی در ارائه نمونه فصل 5 پایان نامه داریم که در سال 93 در دانشگاه علامه تهران دفاع شده است.
علاقه مندان به انجام پایان نامه دانش شناسی می توانند با ذکر منبع از این نمونه در انجام پایان نامه علوم تربیتی خود استفاده نمایند.
مقدمه
در این فصل از انجام پایان نامه دانش شناسی، با استفاده از یافته های پژوهش فصل چهارم، به بحث و نتیجه گیری در مورد پرسش ها و فرضیه های پژوهش پرداخته شده است. در پایان پیشنهادهای پژوهش آمده است.
بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه اول پژوهش
پرسش اول پژوهش: وضعیت نگرش کارکنان در مورد تغییر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس چگونه است؟
فرضیه اول پژوهش: بین نگرش کارکنان بخش های مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس تفاوت معناداری وجود دارد.
میانگین نمرات نگرش کارکنان درمورد تغییرخدمات کتابخانه مرکزی برابر با 36/5 می باشد. بنابراین میتوان گفت کارکنان نسبت به تغییر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه موافق هستند. نتیجه پژوهش با نتایج پژوهش ابیانه (1392) نا هم سو است. بر اساس یافته های پژوهش، دیدگاه کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس، در برابر تغییر بصورت کلی وقوع تغییر و هدف آن در سود رسانی به کتابخانه و اعضای آن را درک نموده اند و نیز از تغییر در کتابخانه لذت می برند و کارکنان کتابخانه مرکزی حمایت کننده تغییر یا شروع کننده تغییر هستند. بر اساس یافته فرضیه اول پژوهش، بین نگرش کارکنان شاغل در بخش های مختلف کتابخانه درمورد تغییرخدمات رابطه معنا داری وجود ندارد.
5-3 بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه دوم پژوهش:
پرسش دوم پژوهش: وضعیت نگرش شناختی کارکنان در مورد تغییر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس چگونه است؟
فرضیه دوم پژوهش: بین نگرش شناختی کارکنان بخش های مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس تفاوت معناداری وجود دارد.
با توجه به یافته های پژوهش، میانگین نمرات شناخت های فردی کارکنان در مورد تغییرخدمات کتابخانه مرکزی برابر با 59/5 است. بنابراین می توان گفت، کارکنان نسبت به تغییر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه موافق هستند، نتیجه پژوهش با نتایج پژوهش پژوهش با نتایج پژوهش ابیانه (1389) ناهمسو است. بر اساس یافتههای پژوهش از منظر نگرش شناختی دیدگاه کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در مورد تغییر موافق و مشتاق، بوده و هدف آن در سود رسانی به کتابخانه و اعضای آن را درک نموده اند و تمایل به ایده های نو دارند. بر اساس یافته فرضیه دوم پژوهش، بین نگرش شناختی کارکنان شاغل دربخش های مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در مورد تغییرخدمات تفاوت معناداری وجود ندارد.
5-4 بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه سوم پژوهش:
پرسش سوم پژوهش: وضعیت نگرش عاطفی کارکنان در مورد تغییر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس چگونه است؟
فرضیه سوم پژوهش: بین نگرش عاطفی کارکنان بخش های مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس تفاوت معناداری وجود دارد.
با توجه به یافته های پژوهش، میانگین نمرات نگرش عاطفی کارکنان درمورد تغییر خدمات کتابخانه برابر با 59/5 می باشد. بنابراین می توان گفت از دیدگاه نگرش عاطفی، کارکنان نسبت به تغییر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس موافق هستند، نتیجه پژوهش با نتایج پژوهش ابیانه (1389) هم سو است. بر اساس یافته های پژوهش از منظر نگرش شناختی دیدگاه کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در مورد تغییر موافق و تغییر خدمات برای آنها لذت بخش بوده و همچنین باعث افزایش انگیزش کارکنان، کمک به بهبود عملکرد آنها و موجب حمایت، همدلی و ارائه ایده های جدید برای حل مسائل و موانع توسط آنها میشود. بر اساس یافته فرضیه سوم پژوهش، بین نگرش عاطفی کارکنان شاغل در بخش های مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس نسبت به تغییرخدمات تفاوت معناداری وجود ندارد.
5-5 بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه چهارم پژوهش:
پرسش چهارم پژوهش: وضعیت نگرش رفتاری کارکنان در برابر تغییر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس چگونه است؟
فرضیه چهارم پژوهش: بین نگرش رفتاری کارکنان بخش های مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس تفاوت معناداری وجود دارد.
با توجه به یافته های پژوهش، میانگین نمرات نگرش رفتاری کارکنان درمورد تغییرخدمات کتابخانه مرکزی برابر با 95/4 می باشد. میانگین بدست آمده کمتر از حد مطلوب مود نظر و در سطح متوسط می باشد بنابراین این چنین استباط می شود که بررسی نگرش رفتاری کارکنان کتابخانه مرکزی نیاز به توجه بیشتری دارد. نتیجه پژوهش با نتایج پژوهش ابیانه (1389) هم سو است. بر اساس یافته های پژوهش، از منظر نگرش رفتاری کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در شروع و حمایت تغییر مردد هستند و این موضوع بیانگر آن است که مدیران این کتابخانه باید شرایطی را به وجود آورند که کارکنان بتوانند حمایت خود را از تغییر خدمات اعلام و نیز بتوانند شروع کننده آن باشند، بطوریکه این رفتار آنها تاثیر منفی و نامطلوبی برای موقعیت شغلی آنها نداشته باشد و ترس های ناشی از از دست دادن جایگاه شغلی و اداری مانع حمایت و اعمال تغییرات نباشد و بستر آرامی فراهم شود تا کارکنان بدون ترس به آزمودن و اعمال ایده های جدیدی بپردازند که در ذهن دارند.
پیشنهادهای پژوهش
5-6-1 پیشنهادهای برگرفته از انجام پایان نامه دانش شناسی حاضر
• سیاست گذاری تغییر نگرش رفتاری کارکنان با رویکرد حمایتی
5-6-2 پیشنهاد برای انجام پایان نامه دانش شناسی آینده
• بررسی وضعیت و مقایسه مدیریت تغییر درکتابخانه ها
• بررسی آمادگی برای تغییر در کتابخانه ها
• بررسی رابطه یادگیری سازمانی و آمادگی برای تغییر در کتابخانه ها