انجام پایان نامه با موضوع قاچاق کالا
در راستای آموزش انجام پایان نامه با موضوع قاچاق کالا به خصوص بخش پینهادات در این بخش نمونه پایان نامه ارشد ارائه نموده ایم که دانشجویان علاقه مندان به انجام پایان نامه با موضوع قاچاق کالا می توانند با ذکر منبع از این نمونه پیشنهادات در انجام پایان نامه خود استفاده نمایند. انجام پایان نامه علوم انتظامی حاضر در سال 93 در دانشگاه علوم انتظامی امین به سرانجام رسیده است.
پیشنهادها
پیشنهادهای انجام پایان نامه با موضوع قاچاق کالا حاضر بر اساس یافته های آن و در زمینه فرضیه هایی که تایید شده به شرح ذیل تنظیم و ارایه می گردد.
5-6-1- پیشنهادهای برگرفته از یافته های تحقیق:
با توجه به آزمون فرضیه ها در فصل گذشته و نتایج بدست آمده مبنی بر تأیید هر سه فرضیه فرعی تحقیق و در نتیجه فرضیه و سئوال اصلی ضرورت بکارگیری تجهیزات مدرن، منابع انسانی و قوانین تحت عناوین ابزار مدیریتی در مقابله با قاچاق کالا جهت رسیدن به اهداف سازمانی را ایجاب می نماید حال با ملحوظ نظر قرار دادن مراتب اعلامی :
1- پیشنهاد در بحث قوانین :
به منظور برخورد قاطع و بازدارنده با قاچاقچیان و افراد سود جو در قاچاق کالا، قوانین و مقررات مذکور بدلیل نواقص و ایرادهای وارده بازنگری و اصلاح کلی در آن صورت گیرد و در جهت جلوگیری از اطاله دادرسی و صدور احکام مناسب و بازدارنده، رسیدگی تخصصی به پرونده های قاچاق، ایجاد وحدت رویه قضایی با استفاده از قضات مجرب و متخصص در امورات قاچاق کالاو تعیین شعب ویژه قضلیی در مناطق قضایی تهران بخصوص در مناطق آلوده به قاچاق و مرکز شهر الزامی بوده تا ضمن افزایش هزینه جرم باعث کاهش ریسک قاچاق گردد.
2- پیشنهاد در بحث تجهیزات:
با توجه به درصد بالای پاسخ دهندگان به استفاده از تجهیزات نوین در مقابله با قاچاق کالااز آنجائیکه راههای مواصلاتی متعددی به شهر تهران منشعب می شود ضرورت ایجاد ایستگاههای ایست بازرسی ثابت در مسیرهای پر تردد ورودی قاچاق از سمت غرب، جنوب و شرق و همچنین برقراری ایست و بازرسی های موقت به تناسب آلودگی مناطق و محورهای فرعی ورودی و خروجی با مجهز کردن تجهیزات مدرن و نوین الکترونیکی،(ایکس ری) ،اپتیکی، خودرویی، نرم افزاری و سخت افزاری به منظور تسریع درکنترل محتویات محموله های مشکوک و مظنون خودروهای ترانزیتی،گمرکی، مظنون و… درکمترین زمان ممکن جهت شناسایی، کشف و توقیف کالاهای ممنوعه و قاچاق و بررسی صحت اسناد و مدارک عبوری الزامی است. همچنین با تهیه و ابلاغ شیوه وشگردهای قاچاق، هدایت ستادی پرونده ها، اجرای طرح های عملیاتی در جهت پاکسازی مناطق و انبارهای دپو قاچاق کالا ضمن کشف علمی قاچاق منجر به افزایش هزینه های جرم و کاهش ریسک آن می گردد.
3- پیشنهاد در بحث منابع انسانی :
با توجه به کسب رتبه دوم درصد فراوانی پاسخ دهندگان به شاخص منابع انسانی در این پژوهش پیشنهاد می گردد؛ به تناسب جمعیت و جغرافیای جرم قاچاق کالا ضمن افزایش استعداد نیرویی پلیس مبارزه با قاچاق کالا وارز شهر تهران در جهت توسعه وحفظ سرمایه های انسانی متخصص و مجرب، مؤمن و متعهد، ارتقاء سطح علمی، افزایش مدیریت مشارکتی کارکنان، شایسته سالاری در انتصابات، همراه با عوامل انگیزشی اعم از؛ خوشنودی شغلی، پرداخت پاداش و ارتقای توان، پرداخت حق الکشف به موقع از سرمایه های اصلی سازمان پلیس در مقابله با قاچاق کالا به بهترین نحو مطلوب استفاده گردد.
5-6-2- پیشنهادهای تجربی محقق:
با عنایت به اهمیت و حساسیت اقتصاد در رشد وشکوفایی کشور و تدابیر و شعارهای چند ساله اخیر مقام معظم رهبری در این خصوص و موقعیت جغرافیایی سرزمین ایران در منطقه و همچنین همسایگی با 16 کشور و تغییرات در روند قاچاق کالا از مناطق مرزهای آبی و خشکی که بالطبع این تغییرات پدیده شوم قاچاق کالا در اقتصاد و درآمدهای دولت، صنایع و تولیدات داخلی ، افزایش هزینه های عمومی دولت، افزایش بیکاری و… تأثیر مستقیم دارد ضرورت توجه به امر مقابله با قاچاق کالا با استفاده از ابزارهای مدیریتی که سه عامل قوانین، تجهیزات و منابع انسانی بود مورد آزمایش قرار گرفت و ضمن تایید هر سه فرضیه ایجاب می نماید که در این رابطه پیشنهادات تجربی محقق در خصوص تجهیزات به شرح ذیل معمول گردد.
5-6-2-1- پیشنهاد تجربی محقق در بحث تجهیزات:
1- استفاده از بانک های اطلاعاتی مجرمین قاچاق کالا در شهر تهران و ثبت اطلاعات آنها در سیستم جامع پلیس آگاهی و بهره برداری از اطلاعات این سیستم بصورت سوابق قبلی و ارایه آن به مرجع قضایی بعنوان سوء پیشینه ، سابقه تعدد و تکرار جرم قاچاق کالا ضمن تسریع در روند احصاء سوابق قاچاق منجر به صدور اشد احکام قضایی از سوی قاضی پرونده می گردد.
2- تجهیز گمرکات کشور و ایست وبازرسی های دائمی و مهم در شهر تهران به تجهیزات پیشرفته نظیر دستگاههای ایکس ری، استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) جهت تسریع در شناسایی وکشف کالای قاچاق به ویژه در کالاهای ترانزیت، محموله های پلمپ شده، محموله های نفتی، محموله های آلوده، محموله های سنگین و حجیم، انواع جاسازیها ،شناسایی انبارها و محل دپوی کالاو… به منظورتسریع در شناسایی،کشف، پیشگیری وکنترل قاچاق کالا نقش مهمی ایفاء می نماید.
3- بدلیل حجم ترددهای جاده ای ورودی و خروجی به شهر تهران و عدم اشرافیت پلیس بر تخلفات احتمالی آنها در حمل کالای قاچاق و انحراف از مسیرهای تعیین شده حمل، نصب ردیاب های الکترونیکی جی پی اس روی ناوگان حمل و نقل باری، مسافری، ترانزیتی، تانکرهای حمل سوخت و ایجاد ایستگاههای کنترل و نظارت بر حرکت آنها و احصاء اطلاعات دریافتی توسط سازمان های متولی و پلیس به منظور شناسایی، برخورد، پیشگیری و مدیریت بر قاچاق کالا از اهمیت بالای برخوردار و ضرورت دارد.
4- بکارگیری و استفاده از منابع و مخبرین در شناسایی باندهای و شبکه های قاچاق کالا و تخصیص اعتبارات لازم برای حمایت مالی از منابع و تشکیل بانک اطلاعاتی آنها جهت استفاده مستمر وسهولت دسترسی به مشخصات و اطلاعات آنان در مدیریت و مقابله با جرم قاچاق کالا در تهران الزامی است.
5- استفاده از خودروهای مدرن با قابلیت های فنی بالااعم از سواری و مشترک جهت عملیات تعقیب و مراقبت جاده ای به منظور پیشگیری و ایجاد بازدارندگی در توقیف به موقع خودروهای قاچاقچیان در تهران ضروری است.
6- تهیه و تدوین مقابله با قاچاق کالا در مرکز به صورت سراسری و در استان ها به صورت استانی متناسب با روند تغییرات قاچاق کالا به منظور هدفمندی در اجرای اقدامات مبارزه ای .
7- تهیه برنامه های سالیانه مقابله، تدوین شیوه نامه و شگردهای قاچاقچیان در حمل کالای قاچاق به صورت ابلاغیه ، بخشنامه و اطلاع رسانی و آموزش مستمر کارکنان اجرایی به منظور شناسایی،کشف بهتر محموله های قاچاق کالا و همچنین تدوین کتب در این رابطه برای آیندگان و تدریس در مراکز دانشگاه علوم انتظامی برای دانش آموختگان رسته های آگاهی الزامی می باشد.
8- هدایت ستادی پرونده های مکشوفه مهم و کلان با ارزش ریالی بالا توسط کارشناسان و مسئولین مرکز با همکاری مسئولین استانی متولی مبارزه با قاچاق (کمیسیون ها، کمیته های اطلاعاتی و عملیاتی و…) به منظور، رفع نواقص، تکمیل پرونده ها، تسریع در روندرسیدگی قضایی، شناسایی و توقیف اموال متهمان، جلوگیری از دخل و تصرف در پرونده های مربوطه و درنهایت صدور احکام قضایی بازدارنده نیز تاثیر گذار است.
9- تهیه و تنظیم دستورالعمل و اجرای طرح های عملیاتی مبارزه با قاچاق کالاها در جهت پاکسازی مناطق آلوده،(مثل کیانشهر در قاچاق سوخت) انبارهای دپوی کالای قاچاق، مراکز خرید و فروش جنس قاچاق (بازار علاء الدین و…) که به تناسب زمان و اهمیت سرمایه ملی مورد سوء استفاده ایادی قاچاق قرار می گیرند به منظور پیشگیری، شناسایی ،کشف و دستگیری و عملیاتی نمودن اقدامات مقابله ای با استفاده از تمامی امکانات و قوای پشتیبانی الزامی است.
5-6-3- پیشنهادها برای محققین آینده:
1- انجام یک تحقیق همه جانبه در موردبررسی اثر بخشی ساختار سازمانی پلیس مبارزه با قاچاق کالا وارز درمقابله با قاچاق کالا در کشور.
2- بررسی و مطالعه تطبیقی وضعیت مقابله با قاچاق کالا در جهان و ایران و استفاده از روشهای مقابله ای آنان در کشور.
1- با توجه به تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا در تاریخ 3/10/1392 و اجرایی نشدن آن تا زمان نگارش پژوهش حاضر ضرورت انجام تحقیق جامع در خصوص اثر بخشی قانون جدید در مقابله قاچاق کالا انجام گیرد.
2- با توجه به تبصره 3 ماده 21 از قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا که “به کشفیات موضوع ماده 18 یعنی کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه ای وارز وجهی تحت عنوان حق الکشف یا پاداش تعلق نمی گیرد.” پژوهشی در خصوص اثرات این بند از قانون در مقابله با قاچاق کالا بعمل آید.
5- با توجه به ماده 40 از قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا وارز که ضابطین را مکلف به در مبارزه با جرائم قاچاق طبق قانون آیین دادرسی کیفری رفتار کنند یعنی به عنوان سازمان شاکی در مقام دفاع از پرونده برآید. لذا ضرورت نگارش تحقیقی مبنی بر میزان اثر بخشی این بند از قانون در مقابله با قاچاق کالا انجام گیرد.
6- محققین دیگر به سایر عوامل مداخله گر دیگر در مدیریت مقابله با قاچاق کالا بپردازند.
5-7) محدودیت های تحقیق
اجرای هر کار پژوهشی مصون از محدودیت های مختلف در راستای تعمیم نتایج آن نیست. پژوهش حاضر از این قاعده مستثنی نمی باشد. برخی از محدودیت ها با پیشنهادات مطروح برای تحقیقات آتی مرتفع می شود. عمده ترین موانع در راستای تعمیم نتایج این پژوهش عبارتند از:
1- مطمئناً برخی از افراد جامعه نمونه به دلیل بیگانگی با تحقیقات و پژوهشهای علمی، عجله برای ادامه مسیر، بی حوصلگی جهت پاسخ دهی و… تمایلی به همکاری جهت تکمیل پرسشنامه نداشته اند.
2- غیر از متغیرهای وارد شده در مدل تحقیق، عوامل دیگری نیز بر ابعاد مدیریت مقابله تأثیر دارند؛ که در این پژوهش به دلیل محدودیت زمانی و اجتناب از پیچیدگی لحاظ نشده اند پژوهش های آتی محققین می تواند مدل را با متغیرهای دیگر آزمون کنند.
3- مطمئناً برای تجزیه و تحلیل داده ها روشهای جدیدتر دیگری می توانست مورد استفاده قرارگیرد و نتایج بهتر احصاء گردد .
4- تحقیق حاضر در جامعه پلیس مبارزه با قاچاق کالا وارز تهران انجام شده است. بهتر جهت تعمیم مستندتر نتایج این پژوهش در سایر استان ها و ارگان ها نیز صورت پذیرد.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه با موضوع قاچاق کالا با ما در ارتباط باشید.