انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی
در راستای آموزش انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی در این بخش نمونه فصل 5 پایان نامه از دانشگاه علامه که در سال 90 به سرانجام رسیده است ارائه شده است. علاقه مندان به انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی می توانند با ذکر منبع از این فایل در انجام پایان نامه مدیریت تکنولوژی خود استفاده نمایند.
این مدل نشان می دهد که برای تبیین فرآیند مناسب تجاری سازی به کارایی و عملکردمراحل مناسب تجاری سازی، نهادهای درگیر در این فرآیند و فناوری های نرم بستگی دارد. هرکدام از این سازه ها نیز در برگیرنده مولفه ها و همچنین شاخص هایی می باشد که کلیه این مولفه ها و شاخص ها در این تحقیق تعریف شده است.
در بررسی وضعیت موجود صنایع هوایی، مطالعاتی میدانی در حوزه های مرتبط این صنعت انجام شده که در نهایت نقاط قوت و ضعف استخراج شده است. تحلیل این نقاط قوت و ضعت نشان داده که چه موانعی در صنعت مربوطه باعث عدم موفقیت در تجاری سازی محصولاتش تاکنون بوده است.
تحلیل نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود صنایع هوایی ایران نشان می دهد که در حال حاضر توجه این صنعت در بخش ساخت و طراحی می باشد در حالی که همزمان با آن به نقش صنایع همکار و نهادهای میانجی توجهی ندارد. همچنین به کارگیری استراتژی مناسب جهت ایجاد تقاضا در بازار که جز مهمترین مولفه های موثر در تجاری سازی محصولات است، مولفه ای است که در وضعیت موجود به آن نمی گردد. در حالی که همانگونه که در تعریف مدل بیان شد، توجه به این مولفه بایستی در اولین مراحل ورود به فرآیند تجاری سازی و حتی قبل از ایده پردازی و بررسی ایده باشد.شاید دلیل آنکه تا به حال با توجه به اینکه فعالیت های زیادی در این عرصه انجام شده و همچنین با توجه به پررنگ بودن ساخت و طراحی در این حوزه ؛ این صنعت نتوانسته محصول مورد توجهی و چشمگیری وارد حوزه هواپیماهای تجاری نماید؛ همین عدم توجه به تعاملات و همکاری ها با صنایع همکار و نهادهای میانجی و عدم به کارگیری استراتژی مناسب جهت ایجاد تقاضا در بازار بوده است. چرا که شناسایی و برسی بازار و توجه به ساخت و طراحی برای داخل شدن به بازار رقابتی و ایجاد مزیت رقابتی کافی نمی باشد .مهمتر از آن به کارگیری استراتژی مناسب جهت ایجاد تقاضا در بازار می باشد که بایستی قبل از مرحله طراحی و ساخت این آمادگی را در بازار ایجاد کرد تا بتوان وارد با تولید محصول ، این فناوری را وارد بازار رقابتی نمود.
مهمترین موانع و چالش ها:
با توجه به نظر خبرگان و نتایج مطالعات میدانی انجام شده، مهمترین موانع و چالش های که در این مسیر وجود دارد عبارتند از:
• عدم وجود تعاملات و همکاری های کافی بین صنعت هوایی ایران با صنایع همکار و نهادهای میانجی و در نهایت عدم ارتباط موثر و موفق بین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، نهادهای میانجی و صنایع همکار با یکدیگر در دنیای واقعی
• عدم وجود یک نقشه جامع جهت تولید، بازاریابی، فروش و خدمات پس ازآن در صنعت هوایی ایران
• عدم وجود مدیریت صحیح، سبک و ساختار مناسب سازمانی و همچنین عدم وجود معاونت های پژوهشی تخصصی جهت انجام تجاری سازی محصولات صنعت هوایی؛ همچنین تاثیر بوروکراسی های اداری موجود در نهادهای دولتی و عدم تصمیم گیری های بهنگام دولت
• دولتی بودن کامل صنعت هوایی و صنایع وابسته تاثیر بیش از حد تصمیمات دولت و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بر روی این صنعت
• عدم توجه به نقش شهرک های صنعتی در تجاری سازی محصولات صنایع هوایی و همچنین نقش پارک های علم و فناوری
• عدم ایجاد مراکز انتقال فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای حوزه های مرتبط با صنعت هوایی و صنایع همکار
• عدم اعطای گرانت های خاص از طرف دولت به محصولات تجاری شده و ارائه مشوق هایی ازقبیل معافیت های مالی، مالیاتی و تعرفه ای برای فناوری های تجاری شده
5ـ5ـ2) ) راهکارهای تسهیل کننده فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته:
در نهایت براساس موانع موجود در صنعت هوایی؛ و همچنین نظر خبرگان برای بهبود فرآیند تجاری سازی محصولات این صنعت؛ راهکارهای تسهیل کننده فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته ( صنایع هوایی ایران) عبارتند از:
• هماهنگی و ارتباطات بیشتر صنعت هوایی با نهادهای میانجی، صنایع همکار، دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری
• سرمایه گذاری دولت در صنایع با فناوری پیشرفته و قبول ریسک آن
• تعامل بسیارقوی با صنایع هوایی کشورهای پیشرفته در سطح بین الملل و همچنین تعامل با صنعت های موجود در کشور ازجمله خودروسازی ها(ایجاد زنجیره تامین)
• بازاریابی گسترده در سطح داخلی و خارجی جهت ایجاد تقاضا در بازار و استفاده از استراتژی مناسب جهت ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی
• تمرکز بیشتر این صنعت برای گذار از بخش دولتی به بخش خصوصی و تقویت بخش خصوصی در این حوزه(برون سپاری قطعات و زیرمجموعه های هوایی به بخش خصوصی)
• بازنگری در نظام مدیریت صنایع به منظور مدیریت کارا و بهره ور در راستای تحقق، عوامل و اهداف راهبردی (با تاکید بر فناوری های نرم)
• برنامه ریزی برای تولید خانواده محصولات در طراحی محصول به منظور صرفه جویی در هزینه طراحی و ساخت قطعات و سامانه های مشترک (پلتفرم مشترک)
• توانمندسازی صنایع هوایی در ورود به بازار رقابتی و ایجاد بازار در سطح بین المللی
• تدوین استراتژی عملیاتی و مشخص شدن اهداف کلان و نقشه راه این صنعت ؛ همچنین مطالعه و الگوبرداری از کشورهای موفق در حوزه تجاری سازی و فروش محصول، به خصوص کشورهای در حال توسعه که در صنعت هوایی موفق بوده اند(مثل برزیل)
• فراهم نمودن زیرساخت های لازم و همچنین توجه به ساختار سازمانی، ارتباطات داخلی و خارجی، تعامل با شرکت های هوایی خارجی، تامین منابع انسانی و در نهایت برندسازی محصولات هوایی که می تواند تجاری سازی محصولات هوایی را تسهیل نماید.
• ایجاد دفتر انتقال فناوری در سطح سازمان، ایجاد دفتر روابط بین الملل با رویکرد تجاری سازی فناوری، و ایجاد دفتر مدیریت زنجیره تامین محصولات هوایی
• سرمایه گذاری مشترک با کشورهای صاحب فناوری هوایی پیشرفته برای کاهش ریسک و پایداری بازار
• طراحی و تولید مشترک با سازندگان معتبر خارجی و تسلط بر استانداردهای طراحی
پیشنهادات برای انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی آینده
با توجه به نتایج حاصل از انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی حاضر، می توان پیشنهادات زیر را برای انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی آینده ارایه داد:
1. با توجه به گستردگی تعریف این تحقیق که دربرگیرنده کلیه مولفه ها و نهادهای درگیر در صنعت هوایی ایران بوده است، امکان تحلیل های عمیق تر و دقیق تر در هر کدام از این مولفه ها فراهم نشده است، از این رو پیشنهاد می شود که در مورد برخی از مولفه ها و نهادها یی که نقش فعال تری در فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته دارند، تحقیقاتی به طور مجزا و تفصیلی صورت گیرد و تاثیرات دقیق این مولفه ها به طور تفصیلی تر بررسی گردد.( مانند نقش دولت)
2. این تحقیق بر پایه انجام یک تحقیق کیفی و سپس پیمایش و نظرخواهی از خبرگان بنا نهاده شده است، در حالیکه می توان یافته های انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی را از طریق گردآوری داده های عملکردی از بنگاه ها و یا سازمان های داخلی که تجربیاتی در زمینه تجاری سازی محصولات خود دارند، استفاده نمود. و در نهایت به مقایسه مدل ها و فرآیندهای تجاری سازی این سازمان ها و مولفه های موثر در آن ها پرداخت تا بتوان مدلی قوی و جامع در طمینه تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته ایجاد نمود.
3. انجام یک تحقیق تطبیقی میان فرآیند های تجاری سازی محصولات صنایع هوایی در دیگر کشورها و مقایسه آن با فرآیند تجاری سازی محصولات صنایع هوایی ایران منجر به شناسایی ضعف ها و موانع موجود در صنعت هوایی ایران می گردد.
جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی با کا در ارتباط باشید.